20 augustus 2009

Personeelsgebrek PVV is slechte smoes

De PVV doet -met uitzondering van Almere en Den Haag- niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar. Zelfs in Venlo, waar dit najaar al verkiezingen zijn, zal Wilders’ PVV niet meedoen.

Opgaaf van redenen: geen personeel te vinden, tenminste dat goed genoeg is voor de gemeenteraad waar dan ook. Ik geloof er helemaal niets van.

In deze tijd van crisis en werkeloosheid geen personeel kunnen vinden? Schei toch uit zeg! Vandaag is voor de PVV het Mekka op het gebied van human resource aanbod.
Anderhalf miljoen gegadigden staan als het ware klaar om iets voor de PVV te doen. En daar zou geen PVV-waardig gemeenteraadslid tussen zitten? Kom op zeg!

De PVV is gewoon bang. Dat is de werkelijke reden. Acht Kamerleden doen nog braaf wat Wilders wil. Wilders wil is wet. Maar als hij met meer mensen moet dealen, dan leidt dat ook tot interne debatten. Debatallergisch en indachtig wat destijds de LPF overkwam, dacht Wilders: ‘Gemeenteraadsverkiezingen? Mij niet gezien!’.

Consequent is Wilders wel: ‘Anderen’ deugden al niet en nu deugen loyale collega’s ook al niet. Menig overtuigd PVV-er, vooral in hometown Venlo, zal de wenkbrauwen fronsen en zich teleurgesteld afvragen: ‘Hoezo ben ik niet goed genoeg voor de gemeenteraad, Geert?’

Eigenlijk vindt Wilders het allemaal wel goed zo. Teveel mensen op plekken ver van Den Haag is allemaal veel te eng en vormen voor zijn imago -mix van ‘David tegen Goliath’, ‘Remie-alleen-op de-wereld’ en ‘Calimero’- een levensgrote bedreiging. Dat imago verdraagt geen nieuwe mensen die misschien wel zeggen: ‘Geert ga even zitten, doe effe normaal!’, of ineens beginnen over Hongaren of hoe duur een bejaarde is en over wanneer hij zijn haar verft. Dat is precies wat het is. De PVV is een imago partij zonder inhoud. Een hele foute fulmineerfabriek, die verpakt in stoer klinkende taal in werkelijkheid schaamteloos verderfelijke oneliners produceert die lekker bekken in de media, maar worden uitgespuugd door velen.

“Ik ontzeg niemand een gezinsleven. Ook niet-westerse allochtonen niet. Ze mogen trouwen, ze mogen samenwonen. Alleen niet in Nederland.”Geert Wilders, Volkskrant 7 oktober 2006

"Het is volstrekt onwenselijk dat Amsterdam maar liefst 177 nationaliteiten telt".
Geert Wilders, AT5, 22/8/2007

Schamperen dat de eigen aanhang geen kwaliteiten heeft maakt ook dat hij de beste blijft en onmisbaar. Dat de media-aandacht alleen op hem blijft gericht. Daarom zijn de gemeenteraadsverkiezingen niet interessant.

En waarom zou Wilders het succesvolle Haagse recept van voortdurend uitvaren tegen alles en iedereen, tieren en tekeergaan aanpassen? Of barbaarse oplossingen inruilen voor werkbare en ineens van zijn dialoogfobie afwillen? Waarom in hemelsnaam? Het gaat toch hartstikke goed zo!

Duidelijk is nu wel dat de PVV die de mond vol heeft van de problemen geen invloed wil uitoefenen, niet mee wil praten en niet mee wil doen bij beleid, aanpak of oplossing. Bijvoorbeeld als het gaat om de samenstelling van een effectief pakket van maatregelen op het gebied van economie, onderwijs, werken, wonen en veiligheid, de ruggengraat van elke gemeente.

Lokale vertakkingen en gekozen vertegenwoordigingen zijn een kenmerk van democratie en verrijking voor elke politieke partij. Het is een maat voor de integratie van een partij in de samenleving, de verbinding met mensen. Wilders zegt daar nee tegen. Denkt alles landelijk te kunnen regelen. Negen Kamerleden die het beter weten dan bijna 10.000 raadsleden. Wilders kom eens langs in Amsterdam!

Met de beslissing niet mee te doen ontneemt de PVV zichzelf en nota bene zijn eigen aanhang de gelegenheid om langs democratische weg mee te praten, invloed uit te oefenen, kaders te stellen. Wilders heeft daar een broertje dood aan en pas in 2014 tijd. Nu om het hardst moord en brand schreeuwen maar geen verantwoordelijkheid durven nemen. Zo iemand kan je niet serieus nemen.