28 juni 2007

Parool: 'Zuidoost slordig met subsidies'

‘De toewijzing en besteding van subsidie in Zuidoost rammelt aan alle kanten’, meldt Het Parool vandaag in haar openingsartikel. ‘Deelraadsleden bemoeien zich actief met de subsidiëring van instellingen waarbij zij persoonlijk betrokken zijn.’

Donderdag werden twee rapporten gepresenteerd over de eventuele belangenverstrengeling en het oneigenlijk gebruik van subsidiegelden. De Algemene Rekenkamer en het Gemeentelijke Bureau Integreteit waren niet zuinig in hun kritiek. De onderzoeken vonden plaats naar aanleiding van aanhoudende verhalen over belangenverstrengeling en oneigenlijk gebruik van subsidiegeld.

Uit Het Parool: ‘Van de twintig deelraadsleden met nevenfuncties bij gesubsidieerde instellingen hebben veertien zich niet gehouden aan de eigen gedragscode voor integer handelen. Zeven van hen hebben zich volgens de Rekenkamer schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling, bijvoorbeeld door moties in te dienen voor extra subsidie voor de eigen instelling. In vier gevallen was ook sprake van aantoonbaar financieel voordeel voor het betrokken deelraadslid.’

Reactie Lourens Burgers, fractievoorzitter
Bijna alle deelraadsleden die worden beschuldigd van belangenverstrengeling, zijn lid van de PvdA. De PvdA-fractie in de deelraad van Zuidoost liet vanmorgen weten tevreden te zijn met de in het rapport voorgestelde verbeteringen. ”De PvdA is er trots op het initiatief te hebben genomen voor dit onderzoek,” aldus fractievoorzitter Lourens Burgers, die verder zei voorstander te zijn van nevenfuncties bij raadsleden. ”De PvdA wil geen technocratisch bestuur van mensen die niet met hun poten in de maatschappelijke modder staan.”

Later volgen meer reacties van PvdA’er uit het stadsdeel