28 februari 2007

Parool: PvdA zegt GVB de wacht aan

Als het GVB zijn dienstverlening niet verbetert, raakt het bedrijf zijn alleenrecht op het verzorgen van openbaar vervoer kwijt.

Dat zegt PvdA-raadslid Myriam Bergervoet. In mei vorig jaar is de dienstregeling van het GVB ingrijpend veranderd, en sindsdien regent het klachten, aldus Bergervoet. Meer dan duizend reizigers klaagden onder meer over overvolle bussen en trams op de lijnen 9, 33 en 37 en het opheffen van de lijnen 6, 29 en 68.

Ook het nieuwe ‘kinderwagenbeleid’ is Bergervoet een doorn in het oog. In trams en bussen is sinds 1 januari nog plaats voor één kinderwagen. Andere ouders moeten hun buggy opklappen of worden de bus uitgezet. Maarten van der Meer, raadslid voor GroenLinks, kaartte deze kwestie ook al aan in de gemeenteraad.

Inmiddels heeft wethouder Carolien Gehrels, die verantwoordelijk is voor het GVB, een oriënterend gesprek gehad met Gertjan Kroon, de hoogste baas van het GVB. Wat zij hebben besproken, wordt tijdens de komende vergadering van de gemeenteraad bekendgemaakt.

Een complicerende factor bij de klachten over het GVB is dat de dienstregeling wordt uitgevoerd in opdracht van de Stadsregio Amsterdam, een speciale bestuurslaag tussen de gemeente en de provincie. ”Wij volgen het programma van eisen van de stadsregio,” zegt een woordvoerster van het GVB.

Ze wil niet meteen doorverwijzen, benadrukt ze, maar niet alle klachten kunnen zomaar aan het GVB worden toegeschreven.

”Dat zullen ze altijd zeggen,” reageert Bergervoet. ”Maar mij gaat het ook om de klantvriendelijkheid van het GVB. Ze kunnen niet zomaar wegkomen met: ‘U moet niet zo zeuren, vroeger was het nog slechter.’ Dat doen ze nu wel.”

”We meten de kwaliteit twee keer per jaar en reizigers vinden dat die beter wordt,” aldus de woordvoerster van het GVB. Verder wil het bedrijf niet reageren. Het bedrijf heeft Bergervoet voor een gesprek uitgenodigd.