10 april 2006

Parool: Gehrels en Herrema favoriet voor wethouder

Vanavond spreekt de fractievergadering zich uit over wie namens de PvdA wethouder wordt in het rood-groene college. Tientallen namen gingen de ronde. Het Parool besteedde er meerdere artikelen aan.

Ook nu meldt de krant: “De PvdA-top is eruit: Carolien Gehrels, directeur communicatie bij Berenschot, en Tjeerd Herrema, oud-stadsdeelvoorzitter van Zeeburg moeten wethouder worden. Maar ook raadslid Bouwe Olij speelt nog een rol.”

Over de overige vier wethouders was snel overeenstemming. Lijsttrekker Lodewijk Asscher en wethouder Ahmed Aboutaleb namens de PvdA en lijsttrekker Maarten van Poelgeest en Tweede Kamerlid Marijke Vos voor GroenLinks zouden de andere portefeuilles invullen.

Marcel Wiegman weet voorts te melden dat de Surinaamse kandidaten Joyce Sylvester, nu lid van de Eerste Kamer, en John Leerdam, lid van de Tweede Kamer, zijn afgevallen. “Sylvester weigerde een portefeuille met daarin de Noord/Zuidlijn en Leerdam wacht liever de landelijke verkiezingen van volgend jaar af. Dan gaat Aboutaleb wellicht naar Den Haag.”

Over Carolien Gehrels schrijft Het Parool:

”Gehrels gooit met haar ervaring in het bedrijfsleven hoge ogen. Ze werkte al eerder voor de gemeente, waar zij de leiding had over de nieuwe citymarketing, waarvan onder meer de leus I Amsterdam het resultaat was.”

Herrema wilde al eerder wethouder worden, na het vertrek van Rob Oudkerk. Het werd destijds Aboutaleb. Hij schijnt, volgens Het Parool de steun van de plaatselijke partijtop te hebben

Toch schrijft Wiegman gemeenteraadslid Bouwe Olij nog niet af. Ook Charlotte Riem Vis en Jesse Bos zouden nog steeds in de race zijn voor een bestuurdersstoel.

Het zingt, het trilt, het vibreert. De popjes worden neergezet en wat is er leuker dan dat? Vanavond zullen we het weten. De fractie (20 mannen en vrouwen) bepalen wie zij als hun bestuurder willen hebben.