5 juli 2007

Parool: Asscher boos op PvdA'ers Zuidoost

Uit Het Parool van 5 juli:

De Amsterdam PvdA-leider Lodewijk Asscher noemt het ‘schaamteloos’ dat de drie geschorste PvdA-raadsleden in Zuidoost hun zetel niet opgeven. Dat de PvdA-fractie van Zuidoost nog een onderzoek wil uitvoeren is ‘zonde van het geld’.

Volgens de Rekenkamer hebben André Bhola, Mala Eckhardt en Egbert Doest zich schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling bij de toewijzing van subsidies en daar persoonlijk voordeel uit gehaald. De PvdA-fractie heeft de drie uit de fractie gezet, zij zijn formeel ook geen lid van de partij meer, maar ze weigeren voorlopig hun zetel op te geven.

Lourens Burgers, fractievoorzitter van de PvdA in de stadsdeelraad, houdt ook nog steeds vast aan een contra-expertise: ”Deze drie mensen zijn hartstikke beschadigd. Ze hebben recht op een mogelijkheid de smet van hun blazoen te halen.” Burgers zal de afdelingsvoorzitter vragen opdracht te geven voor een onderzoek: ”Ik kan mij voorstellen dat men mij ook het een en ander te vragen heeft. Wellicht is het allemaal mijn schuld.”

De drie raadsleden hebben de griffier niet gemeld dat zij hun zetel opgeven. Eckhardt reageert pas na de zomervakantie, Doest wacht de contra-expertise af en Bhola zei woensdag al als onafhankelijk raadslid te blijven. Volgens de Amsterdamse PvdA-leider Lodewijk Asscher schaadt het gedrag van de PvdA’ers in Zuidoost de hele partij: ”Het wemelt van de vrijwilligers die elke dag keihard hun best doen. Juist als je dit soort gedrag toedekt, schaadt je die mensen.” Asscher vindt een contra-expertise niet logisch en zonde van het geld.