Parool- Asscher: binnen vijf jaar zitten we vol; Haven moet een of andere polder in
Binnen vijf jaar is de Amsterdamse haven vol. Tijd om na te denken over de toekomst. "Wij willen nu de discussie beginnen in welke richting de uitbreiding moet gaan," zegt wethouder Lodewijk Asscher.
De Afrikahaven is nu de enige plaats waar zich nog grote bedrijven kunnen vestigen. Verder is het Gemeentelijk Havenbedrijf druk bezig bestaande haventerreinen opnieuw in te richten, waardoor meer ruimte zal ontstaan.
Maar met plannen voor een kolenoverslag van Rietlanden, een benzineterminal van Vopak en de toekomstige uitbreiding van containerterminal Ceres is de grens bereikt.
Begin volgend jaar wil Amsterdam beginnen met de zoektocht naar uitbreidingsmogelijkheden. Die hoeft volgens Asscher niet te leiden tot annexatie van buurgemeenten.
De meest voor de hand liggende richting is het westen, de Houtrakpolder in. Die is nu onderdeel van recreatiegebied Spaarnwoude. Tien jaar geleden annexeerde Amsterdam daar al een gedeelte van, voor de Afrikahaven. Toen werd met buurgemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude afgesproken dat de grens niet verder naar het westen zou opschuiven.
De Houtrakpolder ligt volgens Asscher ‘in het klassieke spanningsveld tussen groene en economische activiteiten’.
In de polder ligt een net gerenoveerde wielerbaan en zitten enkele boeren, die de grond pachten van recreatiegebied Spaarnwoude en Staatsbosbeheer. Een deel van het restant van de polder is al in handen van de gemeente Amsterdam.
Een andere uitbreidingsmogelijkheid is aan de noordkant van het Noordzeekanaal, in de Westzaner Polder. De gemeente Zaanstad is daar al bezig met het ontwikkelen van een industriegebied.
Nog een optie is de naastgelegen Wijkermeerpolder, tussen Assendelft en Beverwijk. Maar Zaanstad verzet zich sterk tegen aantasting van het groene karakter van de Wijkermeerpolder. Iets verderop, in de richting van de Wijkertunnel, is de grond particulier eigendom.