OV. Niet gratis. Wel veiliger.
Hee Mirjam,
Wat een ellende heb jij, qua technische infrastructuur. Computerpech. Dat soort problemen veroorzaakt niet alleen voor jou veel overlast, maar ook voor reizigers. Op het moment dat ik dit zit te schrijven rijden er amper treinen tussen Amsterdam Zuid en Utrecht. Ook iets met computers…
En tsja, wat onze nieuwe regering ons zal brengen: de eerste tekenen duiden in ieder geval op een verbetering ten opzichte van de afgelopen vier jaar. Ook wat het openbaar vervoer betreft. Onze eerste indruk van het coalitieakkoord vind je op rover.nl.
Ik ben blij dat we het er over eens zijn dat experimenten met gratis of goedkoop openbaar vervoer vooral een mobiliteitsdoel moeten dienen. Ik blijf van mening dat armoedebestrijding via een andere weg moet. Maar ja, de Raad heeft gezegd dat er moet worden geëxperimenteerd met gratis openbaar vervoer voor doelgroepen, en mijn democratische hart legt zich daar dus bij neer. Ik zie de komst van de OV-chipkaart trouwens als een uitstekend hulpmiddel om doelgroepen gratis of heel goedkoop openbaar vervoer aan te bieden. Je kunt allerlei kortingen op die kaart zetten. Dus iemand met een bijstandsuitkering kun je 100% korting geven, iemand met alleen AOW bij voorbeeld 80%, en iemand die slechts het minimumloon verdient geef je 40% korting. Het is inderdaad zo dat veel ouderen in onze stad van een minimuminkomen moeten rondkomen. Deze mensen gun ik dus van harte gratis of heel goedkoop openbaar. Maar dan op grond van hun inkomen, en niet op grond van hun leeftijd. Want ook veel mensen van minder dan 65 jaar zijn straatarm. Dat is sowieso een schande. En het is niet eerlijk als deze mensen puur omdat ze nog geen 65 zijn worden uitgesloten van goedkoop of gratis openbaar vervoer. Echt, áls je inkomenspolitiek wilt bedrijven, doe het dan wel goed. Rechtvaardig. Eerlijk, zoals ik dat verwacht van de partij waar wij beiden lid van zijn.
Overigens is de belangrijkste reden voor bejaarden om het openbaar vervoer te mijden niet de prijs. Ouderen dúrven niet. Ze vinden het sociaal erg onveilig. En dat verander je niet door het kaartje gratis te maken. Dat zegt zelfs Michiel van Hulten (“de vader van”), die toch bekend staat als Nederlands grootste voorvechter van gratis openbaar vervoer. Openbaar vervoer moet als je al die opa’s en oma’s achter de geraniums vandaan wilt lokken dus vooral veiliger.
En nu ik het toch over veiliger heb: “zero tolerance” is het nieuwe toverwoord, naar het schijnt… Bulderend van de lach nam ik kennis van het bericht dat een mevrouw in de metro was bekeurd. Niet omdat ze een mede-passagier had geslagen. Niet omdat ze met haar voeten op de stoel tegenover haar had gezeten. Ook niet omdat de een stinkende joint zat te roken, of een hoop pokkeherrie maakte met haar ghetto-blaster. Nee, mevrouw werd op de bon geslingerd omdat ze een croissantje zat te eten… Schei toch uit. Op de bon omdat je een croissantje eet? Je kunt nota bene op heel veel stations dat lekkers zo kopen. Dus wel lekkere hapjes verkopen, en dan klagen dat de mensen het éten? Gekker moet het toch niet worden… Ik ben niet tegen het onderweg nuttigen van eetwaar (broodje, croissantje). Wel maak ik bezwaar tegen knoeiwaar (ijs, friet met mayonnaise) of stinkwaar (haring). Terecht hebben ze van hogerhand de bekeuring van die mevrouw ingetrokken. Weet je trouwens, wat busmaatschappij Connexxion onlangs uitdeelde aan Zaanse reizigers toen de bus na een staking weer reed? Je raadt het al: croissants. Misschien moeten ze als aandenken nog eens die mooie reclameposter voor het openbaar vervoer op het politiebureau ophangen. Weet je de tekst op die poster nog? Juist, een citaat van Tineke Netelenbos: “Krantje Croissantje”.
Maar qua zero-tolerance: daar ben ik voor. Er is een afspraak met het GVB, die net als het incident over dat croissantje over de metro gaat. Op de halte Van der Madeweg moeten de metro’s richting Gaasperplas en Gein op elkaar wachten, zodat reizigers snel kunnen overstappen. Om de haverklap rijdt de ene metro weg terwijl de andere zojuist is gestopt. Dat wordt gewoon geflikt door metrobestuurders die maling hebben aan de klant. Als “zero-tolerance”het toverwoord is, dan weet ik nog wel een onderwerp… Zou je aan onze vertegenwoordigers in de Regioraad (is dat de juiste naam voor wat eerst de ROA-Raad heette?) willen vragen of ze hier even wat aan willen doen? Dat de metro gewoon doet wat was afgesproken? Ik geloof dat ik een nieuwe hobby heb: zero-tolerance.
Hartelijke groeten,
Rikus Spithorst
Reizigersvereniging ROVER