13 maart 2008

Oude auto’s de binnenstad uit is ondoenlijk

Voor de schone lucht moeten niet alleen de parkeertarieven omhoog, ook vervuilende oude auto’s zijn straks niet meer welkom binnen de ring. Gaat wethouder Herrema hier te ver of kun je met zaken waar het milieu een rol speelt niet ver genoeg kan gaan? Wij peilden de meningen

Rick van der Ploeg, oud staatssecretaris, thans hoogleraar: ‘Wethouder verdient alle lof voor het weren van vervuilende auto’s uit onze prachtige binnenstad. Fijnstof is desastreus voor de gezondheid, dus er moet werk gemaakt worden van het weren van vervuilende brommers en scooters. Voor de middenstand kunnen op bepaalde tijdstippen van de dag uitzonderingen worden gemaakt.

Robert Flos, verkeerswoordvoerder VVD-gemeenteraadsfractie: ‘Als de PvdA en wethouder Tjeerd Herrema natuurlijk echt het draagvlak voor de maatregelen voor een schonere lucht onderuit willen halen moeten zij de parkeertarieven enorm gaan verhogen en allerlei auto’s gaan verbieden binnen Amsterdam. Deze twee maatregelen hebben desastreuze sociale,economische en financiële effecten. Amsterdammers, winkels en bedrijven zullen veel minder bezoek krijgen. Oude auto’s zijn opeens niets meer waard want je kunt er niet meer mee rijden binnen de Ring A10 en parkeerders worden enorm extra op kosten gejaagd: €30 mln meer wordt er aan de parkeermeter jaarlijks opgehaald dan aan het begin van deze Collegeperiode als de PvdA-plannen doorgaan.’

Bouwe Olij, PvdA raadslid; ‘Niet alleen oude auto’s de binnenstad uit, maar veel meer auto’s de binnenstad uit. Dat is juist daar heel goed te doen. Dat was overigens ook de uitkomst van het referendum van 25 maart 1992. 53% van de Amsterdammers koos toen voor de stelling: "Het gemeentebestuur geeft de auto veel minder ruimte dan nu in het programakkoord is vastgelegd". Het heeft even geduurd maar dit roodgroene college pakt de zaken nu voortvarend aan. Het openbaar vervoer is qua beschikbaarheid perfect in het centrum. Alle voorzieningen zijn op loopafstand. Het autobezit in het centrum is dan ook één van de laagste in de stad. Bezoekers met oude auto’s hebben er niks te zoeken en vervuilen onnodig de lucht. Zij kunnen hun auto heel goed in de transferia aan de ring parkeren. Hun auto staat dan veilig geparkeerd voor maar? 6 per dag en nog gratis tramkaartjes of fietsen. Dat is gezonder en goedkoper dan? 5 per uur bij de meter. Bewoners met een oude auto hebben dezelfde pech als bijvoorbeeld inwoners van Florence of Berlijn. Daar kom je met een vuile auto ook niet meer de stad in. Het is een trend die niet meer is te keren en dringend nodig is voor de leefbaarheid van onze steden.

Barn Geurts, GroenLinks raadslid in Amsterdam: ‘Auto’s stoten meer vuile stoffen uit dan we een tijd geleden dachten. Dat levert problemen op voor de gezondheid van mensen en voor het bouwen in de stad. Logisch toch dat je daar dan iets aan gaat doen. Als we onze auto laten keuren voor de APK, dan vinden we het ook logisch als ie wordt afgekeurd omdat de remmen het niet doen en de bodemplaat eruit dreigt te vallen. Dat is onveilig en we hebben met elkaar afgesproken dat we het niet verantwoord vinden om onveilige auto’s te laten rijden. Steeds meer mensen en ook alle politieke partijen in deze stad vinden het niet langer verantwoord om de luchtvervuiling in Amsterdam te laten bestaan. Herrema en het College nemen hun verantwoordelijkheid en stellen nu voor om het meest vervuilende verkeer "af te keuren" en uit de stad te weren. Een logisch en doelgericht plan.’

Egbert de Vries, stadsdeelvoorzitter Oud Zuid: ‘De lucht in de stad moet echt schoner, het is niet te verteren dat we onze eigen gezondheid en vooral ook die van anderen op deze manier verpesten. Zelf heb ik al jaren geleden besloten om me zo weinig mogelijk te gewennen aan individueel gemotoriseerd vervoer, mede omdat het mij geen toekomst bestendige manier van vervoeren leek. Dat merken we nu dus inderdaad. De manier om vervuiling aan te pakken is uiteraard de meest vervuilende vervoersmiddelen het eerst te schrappen, te beginnen met vrachtauto’s, brommers en scooters, en oude auto’s Om een rare reden blijven de brommers en scooters volstrekt buiten schot, terwijl het aantal Holleeder-mobiele mensen steeds maar toeneemt. Waarom gaan al die brommer en scooter mensen niet gewoon fietsen of desnoods met de tram als ze te lui zijn. Maar goed dit moet gaan over auto’s. Ik heb niets met al die zielige spotjes met gejeremieer over oldtimers. Hebben deze mensen prioriteit voor hun auto of voor hun gezondheid? Voor Herrema twee tips om de zijn tegenstanders de wind uit de zeilen te nemen; verzin een regeling voor monumentale auto’s (in deze stad hebben monumenten altijd meer rechten dan anderen) en draai voorts de bewijslast om; een krakkemikkig Fordje uit 1987 mag best, als de eigenaar in staat is geweest het arme ding zo op te lappen dat er nauwelijks meer vieze troep uit de uitlaat komt. Het lijkt me dat eigenaren dan snel eieren voor hun geld zullen kiezen.

Job van Amerongen, liefdevol lid van de PvdA en autobezitter: ‘’De milieueffecten zijn naar ik heb begrepen zeer beperkt. En het leed wat aan bezitters en gebruikers van oude auto’s wordt berokkend groot. Bovendien vind ik die oude auto’s prachtig om te zien. Dus ook om redenen van cultuur-historisch erfgoed, moet Herrema op zoek naar aan ander, effectiever en autovriendelijker beleid’.

Jaap van der Aa, oud wethouder voor de PvdA in Amsterdam: ‘Dertig jaar geleden stonden er in de Jordaan nog verffabrieken die hun afval op de gracht konden dumpen. Vandaag is dat ondenkbaar. Over dertig jaar zal het ondenkbaar zijn dat auto’s, motoren en scooters onbeperkt hun giftige rook de stad in mogen blazen. Dat heet vooruitgang. Heel goed dat Tjeerd Herrema nu zo’n stap zet, vroeg of laat gaat het rijk wel mee. En voor de oldtimers is de oplossing eenvoudig. Veel Aalsmeerse kassen functioneren tegenwoordig als caravanstalling. Een oldtimersclub kan er zo een huren.’

Sabina Gazic, raadslid voor de PvdA Amsterdam: ‘Ik vind mijn auto belangrijk, maar mijn gezondheid vele malen belangrijker. Dit gezegd hebbende, vind ik dat het niet juist is om alleen te kijken naar de jaar wanneer een auto gebouwd is, maar hoe vervuilend de auto is. Als een old-timer bijvoorbeeld voldoet aan alle voorgestelde normen, dan is hij welkom binnen de ring. En andersom – als een nieuwe auto daaraan niet voldoet – dan is hij ook niet welkom. Dus, niet het blik, maar ons gezondheid staat voorop!

Daan Sajet, PvdA raadslid: ‘Wat versta je onder een “oude” auto? Een old timer? Ik vind de old timers zoals de Volvo “Amazone”, Fiat “Topolino” (500), zo nu en dan een ouwe Engelse wagens zoals de Bentley, Morris “8” met hun fraaie notenhouten dashbords prachtig.. Dat hoort bij er nog zo bij en zo’n auto er uit….voor mij hoeft dat niet. En of die wagens op diesel rijden, zou ik niet weten. De andere categorie auto’s zoals bij voorbeeld de volkswagenbusjes uit de 80’er jaren, kunnen langzamerhand wel eens naar de sloop gebracht worden. De uitstoot veroorzaakt door de oude dieselmotoren is een probleem, maar als ik dan lees dat de bromfietsjes nog veel meer emissie veroorzaken, dan moet je dat probleem ook meteen aanpakken.’

Anne Graumans, PvdA raadslid in Amsterdam: ‘Het gaat er natuurlijk om een prikkel te geven om niet in een zeer vervuilende auto in de stad rond te rijden. Voor mij mag de maatregel ook betrekking hebben op zeer vervuilende nieuwe auto’s. We zouden een soort toeslag per gereden kilometer in de milieuzone moeten toevoegen, in plaats van iedere keer
een hoog bedrag te rekenen. Dat maakt het meer conform het principe de vervuiler betaalt. Oldtimer-minnende mensen, zoals ikzelf, gebruiken misschien 1 keer per week of zelfs minder hun auto.’

Jerry Straub, raadslid voor de PvdA Amsterdam: ‘Ecologie, economie en emancipatie. Wat mij betreft is Amsterdam autovrij, het openbaar vervoer gratis en rijden er alleen maar waterstofbussen, trams en metro’s. Goed voor het milieu, goed voor de volksgezondheid. En Amsterdam onderscheidt zich zo ook nog eens in internationaal opzicht als aantrekkelijke vestigingstad en dat levert weer banen op.’