28 september 2006

Economische vernieuwing is noodzaak

Dit stuk verscheen eerder in het Parool (28/09/2006)

Amsterdam hoort thuis in de top van Europese steden. In het plan Amsterdam Topstad hebben we beschreven hoe we Amsterdam de komende vier jaar terug aan de top gaan brengen. In het stuk van Kees Tamboer van 7 september veronderstelt hij dat ik en het complete college van b. en w. bevangen zijn geraakt door modieus geklets over creativiteit. In plaats van nu 51 miljoen te investeren in vernieuwing van onze economie, zouden we moeten zorgen voor laaggeschoolde arbeid in de achterstandswijken. Dat zou pas echt links zijn.

Helaas is dat niet de oplossing. Met een schoenenfabriek in Nieuw West komen we er niet. Wel door beter op te leiden, problemen met kinderen vroeg aan te pakken en armoede te bestrijden. En door te werken aan een bloeiende economie die ook voor komende generaties werk kan bieden.

De economie verandert snel en stelt onze stad voor grote uitdagingen. Hoe gaan we om met de opkomst van Azie? Redt Amsterdam zich in de netwerkeconomie? Hoe lossen we het probleem op van de mismatch op de arbeidsmarkt? En waarin kan Amsterdam zich onderscheiden van andere steden?

De kracht van de Amsterdamse economie is van oudsher de grote diversiteit. Daardoor hebben we conjuncturele schommelingen kunnen opvangen. Daardoor is de stad flexibel. We teren op de luchthaven en op het toerisme. We moeten het hebben van de zakelijke dienstverlening en van de industrie en haven. En we verdienen ons geld steeds vaker in de creatieve en kennisindustrie.

De sterke punten van Amsterdam zijn alom bekend. De stad heeft een geweldige logistiek en is niet alleen een vervoersknooppunt – met Schiphol en de haven – maar ook een internetknooppunt en een cultureel knooppunt met een internationale orientatie en een tolerante reputatie. Bovendien is Amsterdam met minder dan een miljoen inwoners de meest compacte metropool ter wereld.

Voor een groeiende economie moet Amsterdam de basisvoorwaarden op orde hebben. Bereikbaarheid is cruciaal. Er moet kwaliteit van leven zijn, zodat bedrijven hier willen investeren en werknemers hier willen wonen. Veiligheid is onderdeel van die levenskwaliteit. Maar ook voldoende betaalbare woningen. Niet alleen voor expats trouwens, maar ook voor Amsterdammers. Het is ook een basisvoorwaarde dat de economische structuur wordt versterkt. Dus zorgen voor begeleiding van startende ondernemers en knelpunten wegnemen op de arbeidsmarkt.

Ons belangrijkste kapitaal is menselijk kapitaal of human capital. Voor bedrijven is de aanwezigheid van goed opgeleide werknemers een essentiele vestigingsfactor. Daarom moet het talent van alle Amsterdammers worden benut als voorwaarde voor langetermijnsucces.

Met de notitie Kinderen eerst heb ik (toen nog als raadslid) aandacht gevraagd en geld vrijgemaakt om zo jong mogelijk in te grijpen bij kinderen met wie het op school of in de opvoeding niet goed gaat. Op termijn is beter opleiden van de hele Amsterdamse beroepsbevolking pure noodzaak. Van de basis tot de top.

Maar voor die kinderen zijn straks wel banen nodig. Door te zorgen dat de economie van de stad floreert, profiteert iedereen mee. Investeringen in de economie zorgen voor werkgelegenheid op ieder niveau. Niet alleen door creatieve industrie; juist door creativiteit en innovatie toe te voegen aan bestaande sectoren kan waarde worden toegevoegd. Ook onze haven moet innoveren om de concurrentiestrijd te winnen. Creativiteit moet ons competitievoordeel zijn ten opzichte van de rest van de wereld.

En dat is hard nodig. Amsterdam zakt onder druk van de concurrentie op allerlei ranglijsten. Dus wat is onze ambitie? Wat moeten we doen om ons te onderscheiden van concurrerende wereldsteden? De kernwaarden van de stad zijn handelsgeest, creativiteit en innovatie. Daar moeten we het van hebben. Om terug te keren in de top zullen we de kernwaarden van de stad – handelsgeest, creativiteit en innovatie – moeten versterken en beter benutten.

Amsterdam heeft het in zich om te profiteren van de kansen van deze tijd. Door het talent van Amsterdammers te benutten en door extra talent aan te trekken. Door slimmer om te gaan met onze ruimte, bijvoorbeeld door oude gebouwen tijdelijk ter beschikking te stellen aan creatieve ondernemers. Door ondernemerschap te stimuleren. Door de unieke culturele en tolerante sfeer van Amsterdam te behouden en te versterken. Door de reputatie van onze stad te verbeteren.

Concrete projecten waarbij Amsterdam samen met het bedrijfsleven en instellingen ambitie toont. Als we samenwerken kan het. Dat komt ten goede aan al onze inwoners, rijk en arm, laag- en hoogopgeleid. Daarom ben ik trots op Amsterdam Topstad en nodig ik iedereen uit eraan mee te doen.

De auteur is wethouder van Economische Zaken in Amsterdam