18 maart 2007

Op zoek naar oorzaak hardnekkige problemen Venserpolder

Bestrijding overlast en vandalisme Venserpolder moet nog beter
Verslag van het openluchtspreekuur Venserpolder
Het gaat een stuk beter in Venserpolder. Dat bleek tijdens een openluchtspreekuur dat de fractie van de PvdA op zaterdag 17 februari hield op het winkelcentrum. De toegenomen tevredenheid betekent niet dat het niet nog beter kan. Er is een aantal hardnekkige problemen. Het in de voorgaande raadperiode door de fractie van de PvdA geïnitieerde aanvalsplan voor Venserpolder is nog niet afgerond. Er is nog veel te doen.
Op zaterdag 17 februari 2007 heeft de PvdA-fractie samen met het afdelingsbestuur een openluchtspreekuur gehouden in Venserpolder. Dit is één van de manieren om in gesprek te gaan met de bewoners. Het was een leuke ervaring. De buurtbewoners die wij spraken stelden het erg op prijs. Voor de gesprekken hadden we een vijftal leidende vragen opgesteld. Deze vindt u hieronder met de samengevatte antwoorden.

1. Woont u hier prettig in Venserpolder?
Wij waren erg blij dat de meeste buurtbewoners het erg fijn vinden in Venserpolder te wonen. De meesten woonden ook al heel lang daar. Een paar jaar geleden toen wij ook in Venserpolder waren was dat heel anders. De vele negatieve signalen die wij toen van de bewoners kregen hebben er toen toe geleid dat de fractie het initiatief genomen heeft het DB een aanvalsplan op te laten stellen. Dat aanvalsplan is volop in uitvoering. Als er klachten zijn dan hebben die betrekking op het Winkelcentrum. Vooral in de avonduren moet er nog wat veranderen. De fractie houdt op dit punt de vinger stevig aan de pols.

2. Wat zou u graag veranderd willen zien?
Sommige bewoners willen dat het winkelcentrum opgeknapt wordt, met meer winkels, minstens nog één supermarkt, een visboer, een postkantoor en een pinautomaat.
De snackbar om de hoek is een bron van problemen want daar hangen veel mensen rond en zorgen voor overlast en veel lawaai (de meeste bewoners zijn het hier mee eens). De bewoners die boven de winkels wonen willen dat er een deur of hek komt bij de trappenhal naar hun woning zodat alleen bewoners toegang hebben. Nu is het toegankelijk voor iedereen, waardoor ze last hebben van junkies, hang jongeren en plasstank. Veel vrouwelijke bewoners willen dat beveiliging of politie er vaker gaat surveilleren in Venserpolder.

3. Wat merkt u van de bestrijding van de overlast?
Aan de kant van het winkelcentrum merken de bewoners nog het minst van de overlastbestrijding. Ze hebben nog steeds last van mensen die daar rondhangen en de buurt onveilig maken. De hekken die geplaatst zijn bij Café de Venser helpen niet echt. Ook het vandalisme moet nog intensiever bestreden worden.

4. Wat merkt u van de bestrijding van de parkeerdruk?
De meeste bewoners die wij spraken hadden geen last van parkeerdrukte of merkten er niet veel van. Het wordt alleen druk wanneer Ajax speelt, maar die ene zondag vinden ze niet erg. Ze hebben er geen problemen mee. Zij voelen ook niets voor een blauwe zone.

5. Wat merkt u van de bestrijding van de vervuiling?
Veel bewoners vinden het fijn dat ze nu allemaal een pasje hebben voor de vuilniscontainer, het werkt. Maar sommigen klaagden ook dat er open vuilniszakken omheen worden gedumpt in plaats van er in. De Milieupolitie zou vaker moeten optreden, de open vuilniszakken controleren en daders beboeten. De bewoners aan de kant van de school vonden het erg vervelend dat de scholieren in hun portieken rond hangen en daar vervuilen.

Ama Carr