23 augustus 2007

“Onze” held Ahmed Marcouch in Duits weekblad

AMSTERDAM – De faam van stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch (Slotervaart) heeft Duitsland bereikt. Der Spiegel besteedt deze week twee pagina’s aan de ‘sheriff van klein-Marokko’ die orde op zaken stelt in Slotervaart.

Het blad beschrijft hoe Marcouch met zijn directe aanpak in korte tijd al resultaten heeft laten zien in het stadsdeel: de criminaliteit neemt af en de straten zijn schoner. De voormalige politieman, die op zijn tiende naar Nederland kwam, dwingt integratie af en heeft een einde aan het gedogen gemaakt. ‘Hij grijpt hard in als hij dat juist vindt. En hij vindt het bijna altijd juist.’ En dat bevalt in Nederland tegenwoordig. Acht van de tien Nederlanders zouden zijn optreden waarderen.

Er komt een hangjongere aan het woord, die beweert dat er nooit meer dan kattenkwaad wordt uitgehaald: er wordt wel eens een aardappel in een uitlaat gestopt of een sinaasappel gestolen. Der Spiegel weet wel beter. Marcouch gaat er voortvarend mee aan de slag Een jongere die zijn moeder tot wanhoop drijft, krijgt van Marcouch een donderpreek. De jongen wordt een stageplek aangeboden, maar als hij het weer verknalt, komt hij in de gevangenis. ‘Wie mij hoofdpijn bezorgt, krijgt van mij hoofdpijn.’

Het weekblad schetst een beeld van de wijk, compleet met oud-premier Wim Kok op de fiets en Mohammed B. die in de buurt woonde en zich aanvankelijk als geïntegreerde Nederlander gedroeg.

Vanuit Marokkaanse hoek is er ook kritiek op Marcouch. De verslaggever beschrijft hoe de stadsdeelvoorzitter achter twee jongens aanrent die hem in het Arabisch voor chaïn – verrader – uitschelden. Hij krijgt er één te pakken en snauwt hem toe: ‘sukkel’.