31 mei 2007

Ontmoetingsonderwijs brengt Amsterdamse jeugd respect bij

De fractie van PvdA in Amsterdam-Slotervaart is – op voorstel van raadslid Clyde Moerlie – akkoord gegaan met het introduceren van Ontmoetingsonderwijs in het Amsterdamse stadsdeel. Doel hiervan is jonge kinderen op de basisscholen in Slotervaart in de leeftijd van 10-13 jaar via het educatieve project Ontmoetingsonderwijs te laten oriënteren op het respectvol omgaan met elkaar, op school en in de leefomgeving. Wij denken hierbij aan flexibele samenwerkingsverbanden tussen scholen en religieuze instellingen/gebedshuizen in Amsterdam.

Anti-radicalisering
Steeds duidelijker komt het belang van een positieve ontmoetingen tussen Amsterdammers naar voren. Daarvoor is bijvoorbeeld ook het programma “Wij Amsterdammers” in het leven geroepen. Het laten kennis maken van de jeugd in Slotervaart met andere religies en de achtergronden hiervan is dan ook wenselijk om in een vroeg stadium te voorkomen dat jongeren door gebrek aan kennis over de religieuze en culturele ach-tergronden van mede-Amsterdammers geen begrip en respect kunnen opbrengen. Ontmoetingsonderwijs biedt de kans de ouders te ondersteunen die niet aan deze cultuur-maatschappelijke kennisoverdracht (over de Amsterdamse samenleving) kunnen voldoen. Tevens sluit Ontmoetingsonderwijs prima aan bij de doel-stellingen van het anti-radicaliseringsplan van het stadsdeel om de interactie tussen verschillende levensbeschouwelijke groepen te bevorderen.

Nieuwe religieuze stromingen
Kinderen die nu de basisschool bezoeken, groeien op in een totaal andere diversiteit dan hun ouders in hun kinderjaren kenden. Onze huidige samenleving is veel internationaler. Veel religieuze stromingen die hier zo’n dertig jaar geleden nog nauwelijks vertegenwoordigd waren hebben inmiddels een niet meer weg te denken plek gevonden. Voor Amsterdamse kinderen die nu aan het begin van de 21ste eeuw deel uitmaken van een steeds diverser wordende stad, is het van heel groot belang om op jonge leeftijd op een positieve manier kennis te maken met die religies.

Feesten
Leerlingen van de groepen 7 en 8 maken op een leuke en toegankelijke manier kennis met vijf levensbeschouwelijke stromingen die in onze samenleving aanwezig zijn. Gastdocenten, die zelf tot de betreffende religie behoren, gaan op een enthousiaste manier met de kinderen in gesprek over het hindoeïsme, de is-lam, het jodendom, het christendom en het boeddhisme. Centraal in de lessen, die zijn opgezet rondom het thema ‘feesten’, staat het respect voor elkaars geloof en overtuiging. Door te ontmoeten leer je van elkaar en over elkaar. Door te ontmoeten krijg je begrip voor de ander. Belangrijk onderdeel is te ontdekken dat de verschillende stromingen veel overeenkomsten met elkaar vertonen. Behalve lessen in de klas werden er excursies georganiseerd naar verschillende gebedshuizen.

Verkiezingsprogramma
In het verkiezingsprogramma van de Amsterdamse en Slotervaartse PvdA is een belangrijke rol toegekend aan onderwijs, scholing en ondersteuning van ouders bij hun opvoedende taken om de jeugd van nu voor te bereiden op een volwaardige plek in de Amsterdamse samenleving. Die aandacht heeft zijn weerslag ge-vonden in diverse programakkoorden en notities.

De raadsvoordracht wordt op 14 juni in de raadscommissie behandeld en op 4 juli in de raad.

Voor meer informatie of de notitie Ontmoetingsonderwijs kunt u contact opnemen met:
Clyde Moerlie, raadslid PvdA Amsterdam- Slotervaart