19 november 2010

Onderzoeksrapport laat zien: Raad moet bovenop ICT projecten zitten

Het rapport van Policy Research Corporation getiteld; “Betrokkenheid en rol van de raad in de periode 2002 – september 2010” is gemaakt in opdracht van een commissie van raadsleden, waaronder Arco Verburg, PvdA woordvoerder ICT.

Het rapport laat zien dat er de afgelopen 10 jaar veel gesproken is over Open Source, maar dat er weinig is gedaan. En bij zowel de grote ICT projecten als bij de organisatie van ICT heeft de raad veel te weinig doorgepakt in haar controlerende rol. De bevindingen van Policy zijn gegroepeerd rond drie belangrijke thema’s: open source, grote ICT-projecten en de organisatie van ICT.

Arco Verburg vindt dat het rapport geen nieuwe informatie of conclusies bevat. Het rapport toont aan dat de raad moet zorgen dat zij goed kan volgen wat er gebeurt, of de afspraken nagekomen worden. En vooral: dat de raad moet ingrijpen als het anders loopt.

Dat zijn waardevolle lessen nu er een nieuw uitvoeringsplan ICT besproken wordt. De PvdA-fractie wil, zoals dat hoort bij risicovolle projecten, een volwassen risico-analyse vooraf met heldere doelstellingen en tijdpaden en een rapportage per kwartaal.

Het onderzoeksrapport wordt, samen met het uitvoeringsplan ICT op Open Amsterdams Peil op woensdag 1 december in de raadscommissie besproken.