4 april 2007

Onderzoek taakbelasting onderwijzers, verpleegkundigen en agenten

PvdA vraagt om onderzoek naar emotionele belasting en werkdruk van agenten, leraren en verpleegkundigen in de vier grote steden

Fractievoorzitter Manon van der Garde wil een onderzoek naar de emotionele werkdruk en taakbelasting bij onderwijzend personeel, verpleegkundigen en politieagenten in de vier grootste steden van Nederland. Door dit onderzoek moet duidelijk worden of er in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht sprake is van extra emotionele belasting en werkdruk bij deze drie beroepsgroepen. Het onderzoek zou moeten worden uitgevoerd door abtenaren uit alle vier de grote steden. Zo kunnen de verschillende steden van elkaar leren en kan er worden gewerkt aan een gezamenlijke aanpak. De PvdA dient hiervoor vandaag een initiatiefvoorstel in.

Manon van der Garde: “We hebben gesprekken gevoerd met de politie, scholen en de zorg. Bij alledrie de beroepsgroepen werd aangegeven dat het personeel in de vier grotesteden meer belast wordt dan in de rest van Nederland. Dat kan er voor zorgen dat werknemers op zoek gaan naar een baan buiten deze grote steden, waardoor binnen de steden een groter personeelstekort ontstaat. Daarom willen we weten of de emotionele belasting en werkdruk in de vier grote steden inderdaad hoger is, welke oorzaken dat heeft en of er nog andere problemen spelen. Vervolgens kunnen de oorzaken worden aangepakt en kan het werken voor deze groepen in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam aantrekkelijker worden gemaakt.”

• Zie hieronder het initiatiefvoorstel