7 maart 2007

Notitie over short-stay appartementen

Er worden in Amsterdam, met name in de binnenstad, naar schatting zo’n 800 appartementen in de particuliere sector voor korte termijn verhuurd aan diverse doelgroepen (vgl. met 38.000 hotelbedden). Dat zijn bijvoorbeeld ex-pats, maar ook Nederlanders die in het buitenland werken en even met hun gezin terug zijn in Nederland, zakenlieden, congres- beurs- en symposiabezoekers, toeristen en kunstenaars/artiesten. Het betreft ongeveer 0,4% van de woningvoorraad. Het zijn vooral dure appartementen in de zeer hoge huurklassen, in ieder geval ver boven de sociale huurgrens. Volgens de Vereniging Samenwerkende Accommodatie Bedrijven (VSAB, de branche- en belangenbehartigingsorganisaties), die ongeveer 25% van de short-stay markt vertegenwoordigt, is het gemiddelde verblijf tussen de 7 en 30 dagen. Per jaar zijn er meer dan 15.000 personen die in de short-stay appartementen van alleen al leden van de VSAB verblijven.

Short-stay appartementen worden vooral aangeboden in de particuliere sector, maar ook (beperkt) door hotels.

Hetti Willemse schreef er een notitie over. Zie hieronder, in Word