notitie kandidaatsstelling/ lijsttrekkersref.
Betreft: | |||||||
1.1 Inleiding
De Amsterdamse afdeling heeft een bewogen jaar achter de rug. Het vertrek van wethouder Rob Oudkerk, wisseling van fractievoorzitterschap van –Tjalling Halbertsma naar Lodewijk Asscher- en de installatie van Ahmed Aboutaleb als wethouder zijn hiervan de voorbeelden. Ook het oude Stadsregiobestuur kan bevestigen dat het een bewogen jaar is geweest. Op 28 oktober is het nieuwe Stadsregiobestuur aangetreden en wil met deze notitie vooruitblikken op het jaar 2005 -het jaar van de voorbereidingen op de op de verkiezingen in 2006- en specifiek op de kandidaatstelling.
In het voorbereidingsjaar zullen een drietal zaken goed opgepakt moeten worden:
-kandidaatstelling van lijsttrekker en fractie en anticiperen op de eventueel gekozen burgemeester.
-opstellen van het verkiezingsprogramma 2006-2010
-voorbereidingen op de campagne 2006
Deze notitie gaat alleen over het gedeelte kandidaatstelling. Over de andere punten(verkiezingsprogramma en campagne) worden de leden apart geïnformeerd.
Het stadsregiobestuur is voornemens om de besluitvorming rondom kandidaatstelling te verdelen over drie momenten in het jaar:
ALV 10 maart 2005
¾ De mogelijkheid van het houden van een lijsttrekkersreferendum (zie paragraaf 1.2)
¾ Het werken met een adviescommissie kandidaatstellings en start werving van de kandidaatstellingscommissie (zie paragraaf 1.3).
¾ Instelling adviescommissie “gekozenburgemeester” (zie paragraaf 1.4).
¾ Bespreken van de globale planning van het jaar 2005 (zie bijlage I).
ALV 12 mei 2005
¾ Presentatie en installatie van de kandidaatstellingscommissie en vaststelling opdracht en werkwijze kandidaatstellingscommissie.
¾ Vaststellen fractieprofiel en raadslidprofiel.
Najaar 2005
¾ Start kandidaatstellingscommissie met gesprekken kandidaats raadsleden Lijsttrekkersreferendum en kandidaatstellende ALV
U treft in deze notie de besluitvormingspunten aan voor de ALV van 10 maart. In elke paragraaf wordt een apart punt besproken en toegelicht en treft u het standpunt aan van het Stadsregiobestuur. Vervolgens wordt per paragraaf weergeven welk besluit wordt voorgelegd aan de ALV van 10 maart 2005. Voor de ALV van 12 mei 2005 wordt tijdig een vergelijkbare notitie aan de leden ter beschikking gesteld. In bijlage I treft u de globale planning aan.
NB: voor de inhoud van deze notitie geldt dat alle statutaire en huishoudelijke reglementen van de landelijke PvdA van toepassing zijn op hetgeen in deze notitie is beschreven. Mochten er onverhoopt tegenstrijdigheden bestaan tussen hetgeen in deze notitie is beschreven en landelijke reglementen, dan prevaleren de landelijke reglementen.
1.2 Lijsttrekkersreferendum
Met de mogelijkheid van het lijsttrekkersreferendum heeft de PvdA Amsterdam de mogelijkheid gekregen om op een meer moderne en democratische wijze de lijsttrekker direct door de leden te laten kiezen. Voorwaarde is wel dat er minimaal 2 kandidaten zijn. In de visie van het stadsregiobestuur een prima mogelijkheid om met veel draagvlak in de afdeling de lijsttrekker “stevig” neer te zetten. Het stadsregiobestuur stelt dan ook voor om deze nieuwe mogelijkheid te benutten en voor de gemeenteraadsverkiezingen 2006-2010 onze lijsttrekker per referendum te laten kiezen door de leden van de Amsterdamse PvdA.
De keuze om middels een lijsttrekkersreferendum de nieuwe lijsttrekker te kiezen is een besluit dat het afdelingsbestuur aan de afdelingsvergadering voorlegt (artikel 15 lid 6 HHR). Het stadsregiobestuur dient deze keuze gemotiveerd voor te leggen aan de afdelingsvergadering. Middels deze notitie is daarin voorzien.
Voordelen gekozen lijsttrekkerreferendum:
¾ Ook leden die niet regelmatig afdelingsvergaderingen bezoeken kunnen middels dit nieuwe instrument hun betrokkenheid tonen en invloed oefenen. De partij wordt zo opener en transparanter, én democratischer!
¾ De lijsttrekker krijgt een stevig mandaat van alle leden in de afdeling.
¾ Het lijsttrekkersreferendum, zo is de verwachting zal veel media aandacht krijgen, zodat de PvdA een sterk podium genereert om haar nieuwe plannen voor 2006-2010 kenbaar te maken.
Nadelen gekozen lijsttrekkersreferendum
¾ een van de belangrijkste nadelen is dat de procedures nogal wat haken en ogen kent. Voorbeelden zijn het verzamelen van 50 handtekening en feit dat er voor een referendum minimaal twee kandidaten nodig zijn. Het kiezen van de Amsterdamse partijvoorzitter (middels referendum) heeft dit al aangetoond (zie kopje organisatie, hoe het afdelingbestuur denkt dit toch in goede banen te leiden).
¾ Hoge kosten en organisatietijd vormen een belangrijk nadeel, het daarom goed dat het landelijke partijbestuur kosteloos een instrument voor ledenraadleging via Internet beschikbaar stelt.
Organisatie lijsttrekkerreferendum
Indien op de ledenvergadering van 10 maart besloten wordt het lijsttrekkersreferendum in te stellen dan dient staande de vergadering een “stembureau lijsttrekkersreferendum” te worden ingesteld door mensen die niet betrokken zijn bij de kandidaatstelling gemeenteraadsfractie. Het “stembureau lijsttrekkersreferendum” is belast met het toezicht op gevolgde procedures rondom het lijsttrekkersreferendum. De taken en werkwijze van het ”stembureau lijsttrekkersreferendum” dienen nader te worden ingevuld ism het Stadsregiobestuur hiertoe neemt het Stadsregiobestuur het initiatief. Achteraf leggen het Stadsregiobestuur en het “stembureau lijsttrekkersreferendum” verantwoording af aan de ALV over de gang van zaken rondom het lijsttrekkersreferendum.
Het lijsttrekkersreferendum wordt in het najaar gehouden en de uitslag van het lijsttrekkersreferendum wordt formeel bekrachtigd op de ALV in het najaar 2005. De uitslag van het referendum wordt zo spoedig mogelijk na de ledenraadpleegperiode door een persbericht naar de leden wereldkundig gemaakt.
Het stadsregiobestuur is voornemens een reeks debatten te organiseren tussen alle gemelde kandidaat lijsttrekkers. De debatten zullen in het najaar van 2005 plaatsvinden. Door het Stadsregiobestuur worden met de kandidaat lijsttrekkers afspraken gemaakt rondom mogelijke (beperkte) budgetten voor persoonlijke campagnes, deze afspraken zullen de landelijke regels op dit punt volgen (deze regels zijn bij het schrijven van deze notitie nog niet voorhanden).
Het Stadsregiobestuur noch het “stembureau lijsttrekkersreferendum” noch de adviescommissie kandidaatstelling zullen een voorselectie maken (de adviescommissie kandidaatstelling heeft überhaupt geen rol in het lijsttrekkersreferendum). Het Stadsregiobestuur houdt zich wel het recht voor om een advies te geven aan de leden welke kandidaatlijsttrekker wat betreft het stadsregiobestuur, de voorkeur geniet.
Kandidaat-lijsttrekkers dienen zich aan te melden met tenminste 50 ondersteunings-verklaringen(art. 21 lid 1 en 2 St.). De uitnodiging voor de aanmelding wordt door het afdelingsbestuur tijdig doorgegeven.
Correctie: indien zich maar één kandidaat meldt voor het lijsstrekkersreferendum dan vindt er geen referendum plaatst. De persoon die zich als enige heeft aangemeld valt terug in de “oude” procedure, dat wil zeggen dat de kandidaatstellingscommissie ook de nummer 1 van de lijst zoekt en op de conceptkandidatenlijst zet. Dit maakt het dus noodzakelijk dat personen die zich melden als lijsttrekker zich ook moeten melden voor bij kandidaatstellingscommissie mocht deze situatie zich voordoen. |
Indien geen persoon zich meldt voor het lijsttrekkersreferendum dan geeft het Stadsregiobestuur de adviescommissie kandidaatstelling de opdracht om een conceptkandidatenlijst te maken waar de beoog lijsttrekker de nummer 1 van die conceptkandidatenlijst zal zijn. Ook hier vindt hier dus logischerwijs geen referendum plaats.
Standpunt Stadsregiobestuur Het stadsregiobestuur adviseert haar leden om gebruik te maken van het lijsttrekkersreferendum. Door het lijsttrekkersreferendum wordt de kandidaatlijsttrekker voor de verkiezingen van 2006-2010 gekozen. Indien besloten wordt het lijsttrekkersreferendum te houden, adviseert het Stadsregiobestuur haar leden een “stembureau lijsttrekkersreferendum” in te stellen dat zich bezighoudt met het toezicht op de gevolgde procedures rondom het lijsttrekkersreferendum. Het bestuur adviseert haar leden om staande de ALV van 10 maart drie leden te kiezen die zitting nemen in het “stembureau lijsttrekkersreferendum”. |
Gevraagde beslissing aan de ALV van 10 maart 2005 1) In te stemmen om middels een lijsttrekkersreferendum de nieuwe lijsttrekker te kiezen. Dit is een besluit dat het afdelingsbestuur aan de afdelingsvergadering voorlegt (artikel 15 lid 6 HHR). 2) Het installeren van een “stembureau” bestaande uit drie leden aanwezig bij deze afdelingsvergadering, niet zijnde mensen die ook zitting nemen in de mogelijk in te stellen adviescommissie kandidaatstellings. |
1.3 Kandidaatstelling
Een van de belangrijkste taken van een politieke beweging is het selecteren van geschikte volksvertegenwoordigers en (indien er collegeverantwoordelijkheid gedragen wordt) het selecteren van geschikte bestuurders. Deze partijgenoten vormen het gezicht van de PvdA voor de komende vier jaar. Zij dienen het gedachtegoed en kernwaarden van de PvdA te onderschrijven en uit te dragen, ieder (raadsleden en bestuurders) vanuit hun eigen specifieke rol en verantwoordelijkheid op een dualistische wijze.
Het verkiezingsprogramma (en in geval van collegeverantwoordelijkheid) het collegeakkoord is de basis van hun handelen. Het verkiezingsprogramma bevat de visie op de stad Amsterdam voor de komende jaren. Het moge duidelijk zijn dat Amsterdam heftig in beweging is. Een beweging die de PvdA richting wil geven. Om richting kunnen te geven is het noodzakelijk om de huidige problemen van oplossingen te voorzien. Het verkiezingsprogramma bevat concrete doelstellingen die de PvdA Amsterdam de komende jaren wil realiseren.
Om deze doelstelling te bereiken is een team nodig dat in staat is om de doelstellingen te verwezenlijken. Een team dat beschikt over de juiste mix van kennis, ervaring en competenties.
Het selecteren van de juiste mensen is een complex proces dat zorgvuldig moet worden uitgevoerd. Dit is ook precies reden dat het Stadsregiobestuur gebruik wil maken van de mogelijkheid een adviescommissie kandidaatstelling in te stellen. Uiteindelijk beslissen de leden, op voordracht van het stadsregiobestuur, over de kandidatenlijst waarmee de Amsterdamse PvdA de verkiezingen in 2006 in zal gaan.
Adviescommissie kandidaatstelling
Zoals gezegd wil het stadsregiobestuur gebruik maken van een adviescommissie kandidaatstelling. Deze adviescommissie kandidaatstelling krijgt van het Stadsregiobestuur de opdracht om op basis van de diverse profielen (fractie, raadslid) een concept kandidatenlijst op te stellen. Op basis van het advies van de adviescommissie kandidaatstelling draagt het Stadsregiobestuur een concept kandidatenlijst voor aan de ALV (art. 5 lid 6 HHR). Hierbij heeft de nieuw gekozen lijsttrekker de bevoegdheid om het Stadsregiobestuur te adviseren over de conceptkandidatenlijst(art. 27 lid 3 HHR).
Deze conceptkandidatenlijst wordt door de leden definitief vastgesteld op de ALV in het najaar van 2005. Daarnaast krijgt de adviescommissie kandidaatstelling een aanvullende scoutingsopdracht mee. De precieze werkwijze, opdracht van de kandidaatstellingscommissie worden, zo is het voorstel van het Stadsregio bestuur, vastgesteld op de ALV in mei 2005. Evenals de profielen (fractieprofiel en raadslidprofiel). De reden hiervan is dat het Stadsregio de komende maanden wil gebruiken om een fractie-evaluatie van de afgelopen 4 jaar op te stellen en op basis daarvan goede conceptprofielen die besproken worden op de ALV in mei 2005.
Het Stadsregiobestuur vraagt op de ALV van 10 maart in te stemmen met de adviescommissie kandidaatstelling variant met ambtelijk secretaris vanuit het Stadsregiobestuur (secretaris zonder stemrecht). Het Stadsregiobestuur start daarna de werving van de adviescommissie kandidaatstelling.
Het Stadsregiobestuur heeft enkele uitgangspunten geformuleerd op basis waarvan de adviescommissie kandidaatstelling moet worden samengesteld, deze zijn:
¾ De adviescommissie kandidaatstelling bestaat 7 leden (exclusief de ambtelijke secretaris).
¾ De voorzitter is een gezaghebbend lid van de PvdA en woonachtig in Amsterdam die een bindende functie heeft binnen de adviescommissie kandidaatstelling en beschikt over ruime politieke en/of bestuurlijke ervaring.
¾ Binnen de adviescommissie kandidaatstelling is voldoende P&O W&S kennis aanwezig.
¾ Indien blijkt dat leden van de adviescommissie kandidaatstelling schijnbare conflicterende belangen hebben met kandidaat raadsleden en/of bestuurders dan dienen deze personen zich in specifieke gevallen van stemming te onthouden.
¾ Leden van de adviescommissie kandidaatstelling kunnen geen leden of recent(afgelopen bestuursperiode) vertrokken leden zijn van de fractie en of college van de Amsterdamse gemeenteraad.
¾ Leden van de adviescommissie kandidaatstelling kunnen zelf geen kandidaat zijn.
Om een aantal redenen is het Stadsregiobestuur voornemens om uit haar eigen midden een ambtelijke secretaris(zonder stemrecht) toe te voegen aan de adviescommissie kandidaatstelling. Deze redenen wil het Stadsregiobestuur ook graag toelichten:
¾ Het bewaken van proces en tijdsplanning (primaire verantwoordelijkheid van het Stadsregiobestuur) is hiermee geborgd.
¾ Administratieve ondersteuning voor commissie faciliteren (hierbij dient u te denken aan administratief afhandelen van de aanmeldingen, verslaglegging, plannen van gesprekken met kandidaten.
Zowel de adviescommissie kandidaatstellings als de opdracht voor de adviescommissie kandidaatstelling wordt gepresenteerd op de ALV in mei 2005. Op dezelfde ALV worden de profielen van de fractie en fractieleden door de leden vastgesteld.
Standpunten Stadsregiobestuur ¾ Het Stadsregiobestuur stelt voor om met een adviescommissie kandidaatstelling te werken die op basis van een heldere afgebakende opdracht en afspraken het Stadsregiobestuur gaat adviseren over de conceptkandidatenlijst. De precieze werkwijze en opdracht worden gepresenteerd op de ALV in mei 2005. ¾ De door het Stadsregiobestuur opgestelde conceptprofielen van de fractie en raadsleden worden door de leden op de ALV in mei vastgesteld. ¾ Indien de ALV het Stadsregio bestuur in staat stelt om te werken met een adviescommissie kandidaatstelling dan start het Stadsregiobestuur het werven van een adviescommissie kandidaatstelling. Deze adviescommissie kandidaatstelling wordt voorgesteld en geïnstalleerd op de ALV in mei. ¾ Ook is het Stadsregiobestuur voornemens een ambtelijke secretaris vanuit het Stadsregiobestuur toe te voegen aan de kandidaatstellingscommissie. |
Gevraagde beslissing van ALV 10 maart 2005 ¾ Het Stadsregio bestuur in staat te stellen om een adviescommissie kandidaatstelling te werven. |
Discussiepunt op ALV 10 maart: Graag zou Stadsregiobestuur met de leden van gedachten willen wisselen hoe omgegaan dient te worden met het al dan niet plaatsen van potentiële bestuurderskandidaten op de kieslijst (kandidatenlijst). In verband met de Wet Dualisering is het mogelijk om ook bestuurders buiten de kieslijst om als bestuurder te instaleren. Wethouders hoeven dus niet meer per ce uit de eigen gemeenteraadsfractie afkomstig te zijn. |
1.4 Relatie met gekozen burgemeester
Met het opstellen van deze notitie is er rondom het proces van de “gekozen burgemeester” per 8 maart 2006 nog geen duidelijkheid. Het moge duidelijk zijn dat mocht er in 2005 besloten worden om de “gekozen burgemeester” in te voeren per 8 maart 2006, dit verstrekkende gevolgen heeft voor de inrichting van het Amsterdamse openbaar bestuur en de PvdA Amsterdam in het bijzonder. Ook het uitstellen van de gemeenteraadsverkiezingen tot 2007 heeft verstrekkende gevolgen. Het stadsregiobestuur is voornemens een adviescommissie in het leven te roepen die zich gaat bezighouden met dit vraagstuk. Opdracht voor deze commissie is om het Stadsregiobestuur te adviseren rondom de verschillende scenario’s van de gekozen burgemeester en de consequenties voor de Amsterdamse PvdA.
Gevraagde beslissing van ALV 10 maart 2005 1) Het instellen van een adviescommissie die het Stadsregiobestuur adviseert rondom de verschillende scenario’s van de gekozen burgemeester en de consequenties voor de Amsterdamse PvdA. |
1.5 Relatie met scouting activiteiten
Inmiddels zijn ca 20 scouts actief bezig met het scouten van stadsdeel- en gemeenteraadsleden. Het Stadsregiobestuur hecht er waarde om te melden dat deze scouts louter een wervende opdracht hebben en geen (voor)selecterende opdracht. Het is dus niet per ce noodzakelijk om “gescout” te worden. Ieder Amsterdams PvdA lid staat het vrij om zich aan te melden als potentieel raadslid. De formele opening van de kandidaatsteling is gepland op 16 mei 2005. Voor nadere informatie over de activiteiten van de Scouts kunt u vinden op de website van de Amsterdamse PvdA.
1.6 Overige informatie
Vanuit het Stadsregiobestuur zijn Cox Habema en Philip Mol verantwoordelijk voor de Kandidaatstellingprocedures, voor vragen of opmerkingen suggesties kunt u altijd contact opnemen met hen:
Philip Mol: 06-24668876, of [email protected]
Cox Habbema: 06-53178179
Daarnaast kunt u deze en andere nog te verschijnen notities downloaden op de website van de PvdA Amsterdam: www.pvda-amsterdam.nl
Op de website van de landelijk PvdA kunt u meer achtergrond informatie opvragen rondom kandidaatstellingsprocedures, statuten en huishoudelijke reglementen van de PvdA.
Bijlage I: Globale Planning 2005
Wat |
ALV 10 maart: ¾ instemmen met lijsttrekkersreferendum ¾ start met de werving van de kandidaatstellingscommissie ¾ instemmen met globale planning |
Maart/april: ¾ dialoog over fractie-, raadsleden- en wethouders profielen ¾ verkiezingsprogramma bijeenkomsten |
ALV 12 mei: ¾ vaststellen opdracht adviescommissie kandidaatstelling ¾ vaststellen profiel fractie, raadsleden, wethouders ¾ instaleren adviescommissie kandidaatstellingscommissie |
16 mei: ¾ opening aanmelding kandidaatstelling raadsleden en kandidaat lijsttrekkers |
Begin september: ¾ sluiting aanmelding kandidaatstelling raadsleden en kandidaat lijsttrekkers ¾ start kandidaatstellingscommissie met selectiegesprekken |
September/oktober: ¾ debatten met kandidaat-lijsttrekkers |
Oktober ¾ lijsttrekkersreferendum(begin oktober) en bekendmaking uitslag ¾ door Stadsregiobestuur vaststellen conceptlijst kandidaatstellingslijst ¾ conceptverkiezingsprogramma gereed |
ALV november: ¾ vaststellen verkiezingsprogramma ¾ bekrachtiging uitslag referendum lijsttrekker op ALV ¾ vaststellen kandidatenlijst 2006-2010 |
Maart 2006: ¾ gemeenteraadsverkiezingen |
NB: zodra specifieke data bekend zijn zal de website van de PvdA Amsterdam bijgewerkt worden.
NB: De besluitvorming rondom de gekozen burgemeester kan implicaties hebben voor de planning en procedures rondom kandidaatstelling. Indien noodzakelijk komt het stadsregiobestuur met gewijzigde voorstellen richting de ALV.
Houdt daarom de PvdA website goed in de gaten: