7 september 2009

Notitie ‘Amsterdam Waterstad’ door College goed ontvangen

De notitie ‘Amsterdam Waterstad’, van de raadsleden Willemse en Gazic is goed ontvangen door het College. Het College spreekt van een groot aantal interessante ideeën over hoe water gebruikt kan worden in de stad. Ook vraagt de notitie om een meer samenhangende visie op water, in het kader van de structuurvisie die nu wordt gemaakt.

De notitie ‘Amsterdam Waterstad’ van 1 april 2009

‘Het water in Amsterdam kent vele kanten: het is niet alleen een belangrijk onderdeel van de Amsterdamse stedenbouw en infrastructuur, maar ook op weinig andere plekken ter wereld wordt zoveel op en aan het water gewoond, gewerkt en gerecreëerd.

Wat ons echter opvalt, is dat er over de interactie van de verschillende dimensies van het water en Amsterdam een weinig
samenhangende visie naar buiten wordt gebracht. We doelen daarbij net zo goed op het grootschalige
water als het IJ en het IJmeer (dus het macroniveau), als op de grachten, plassen, kanaaltjes en
vaarten, die de haarvaten van Amsterdam vormen.

Dat water vormt voor een belangrijke deel de identiteit van de stad voor burgers en toeristen. Niet voor niets kent iedereen de liedjes ‘Geef mij maar Amsterdam met zijn Amstel en het IJ’ en ‘Aan de Amsterdamse grachten’.

Als concrete ideeën worden aangedragen, meer amsterdamse drinkkraantjes, een fontein voor het Centraal Station als het plein klaar is, een recreatieve waterplek op de kop van Java-eiland etc. Allerlei Amsterdammers en amsterdamse instellingen hebben op de notitie gereageerd en ideeën aangedragen. Zie eerdere berichtgeving Waterstad.

De reactie van het College

Het College spreekt haar waardering uit voor de notitie. De notitie sluit aan bij al een aantal zaken die in gang zijn gezet, zoals het initiatief van een aantal waterrijke stadsdelen om tot een gezamenlijke watervisie te komen.

Ook zegt het College: ‘Wij onderschrijven de suggestie om een en ander te betrekken bij de structuurvisie. Water zal een integraal en herkenbaar onderdeel uit gaan maken van de structuurvisie. Daartoe zal op 6 oktober 2009 een conferentie over het thema water worden georganisserd (toegankelijk voor raadsleden en speciaal genodigden).’

Wij zijn blij dat de wethouder het thema zo voortvarend oppakt en hopen op een mooie conferentie volgende maand.

Hetti Willemse en Sabina Gazic