3 april 2009

Nieuwsbrief Maart

Uit de Raad

Sportplan 2009-2012.
De fractie heeft haar waardering uitgesproken voor het ambitieuze plan dat is bedoeld om een impuls te geven aan de sportontwikkelingen in Noord. Sport en bewegen is belangrijk voor iedereen; het levert niet alleen een bijdrage aan je gezondheid, het is een bindmiddel voor de maatschappij. Het sportplan haakt aan bij de aanpak van de gemeente Amsterdam. Het uiteindelijke doel is het bevorderen van de sociale cohesie in de buurt en de verbetering van de gezondheid van bewoners.
De actiepunten in het plan mogen wat de PvdA betreft nog wel wat scherper geformuleerd worden en daarom is een amendement ingediend. Ook is een motie ingediend en aangenomen waarin het Dagelijks bestuur gevraagd wordt om te kijken of het voetbaltoernooi op het Purmerplein terug kan keren en hier mogelijk een jaarlijks toernooi van te maken.

Klimaatplan 2009-2012.
Net als bij het sportplan wordt de lat hoog gelegd. De fractie is zeer te spreken over de ambitie om ook in Amsterdam Noord serieuze invulling te geven aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen zoals die volgen uit de door de regering en gemeente onderschreven doelstellingen in het Kyoto protocol. Er is door de PvdA een amendement ingediend dat vraagt om aan het klimaatplan toe te voegen dat bij de uitwerking van milieubevorderende maatregelen extra aandacht zal worden gegeven aan:
* het plaatsen van zonnecollectoren in geluidschermen langs de wegen.
* het plaatsen van zonnecollectoren ingeval van renovatie van woningen het bij nieuwbouw verplicht stellen van een dusdanige constructie van het dak dat optimaal geprofiteerd kan
worden van de winning van zonne-energie.
* het aanbrengen van groene daken teneinde de woningvoorraad meer energie passief te maken.
* Maatregelen strekkende tot het optimaliseren van de autobandenspanning van voertuigen.

Moties ‘Weg uit de Armoede’ en ‘Armoede en Sociaal contract’.
Deze moties om een activerend en preventief beleid te voeren tegen armoede en uitsluiting zijn door de hele raad, met uitzondering van de SP, aangenomen. Het uitvoeren van de moties moet leiden tot innovatieve maatregelen om het aantal mensen dat in Noord leeft op of onder de armoedegrens drastisch te verminderen.

Rapport Mertens
De commissie Middelen heeft het rapport Mertens over de voorstellen voor vernieuwing van het stadsdeelstelsel besproken. De commissie was het in grote lijnen eens met de reactie van het Dagelijks Bestuur op het besluit. De PvdA vindt het van belang dat het stadsdeelstelsel verbeterd wordt. En heeft vooral ingezet op de inhoud, het aantal stadsdelen is niet het belangrijkste. Er moet onder meer gekeken worden welke bevoegdheden en verantwoordelijkheden stadsdelen krijgen en hoe dit wordt afgesproken. De rolverdeling tussen stad en stadsdelen dient opnieuw bekeken te worden op met name de sociale dossiers.

Opschoondag

Klaas Loef nam collega’s Sabina Gazic en Anne Graumans van de gemeenteraad op 21 maart mee in de Banne voor de Landelijke Opschoondag.
Met knijpers, handschoenen en vuilniszakken maakten zij het groen rondom het winkelcentrum schoon. Onderweg kregen zij veel aanmoedigingen en enthousiaste reacties. Een praatje maken is in Noord aan de orde van de dag. Bewoners die ze spraken zijn tevreden over de recente acties van het stadsdeelbestuur om extra geld uit te trekken om de buurt schoon te houden. Wekelijks trekken werkers van Pantar de wijk in om zwerfvuil te verwijderen. Het is er zichtbaar schoner op geworden en daarmee een stuk prettiger, aldus bewoners. Klaas, Sabina en Anne vulden ondertussen in een heerlijke lentezon hun vuilniszakken en dragen zo bij aan de Make a Difference a Day-dag

Rood Op Straat
Op zaterdag 28 maart gingen we de straat op. Met een kleine enquête over het thema sport is met gesproken met de voorbijgangers op het Buiksloterplein om te horen wat zij vinden over de mogelijkheden om te sporten in Noord.
Er wordt nog veel uitgebreider gesproken over ‘Sport in Noord’ tijdens de bijeenkomst die we voor alle sportverenigingen, organisaties en andere belangstellenden hebben georganiseerd op 16 april in Buurthuis Emir Sultan (Spelderholt 167) van 20.00-22.00.
U bent van harte welkom!