18 januari 2007

Nieuwjaarsspeech Onno van der Vlerk

Welkom partijgenoten, genodigden, vrienden,
Welkom in dit nieuwe politieke jaar,
Welkom namens dit vrijwel volledig vernieuwde bestuur
Welkom in dit prachtige gebouw, trots symbool van de strijd van de arbeidersbeweging. En dank Arie Stolk, directeur van dit huis, dat we hier terechtkunnen.

Bas Huijbers, medebestuurslid, moet vanavond gelukkig verstek laten gaan. Hij is de trotse vader van Sietske Elsje Huijbers, geboren 15-01-07. Onze gelukwensen aan de ouders, Bas en Lisette!
Minder gelukkig is ons bestuurslid Lydia de Jong, die inmiddels al een week het bed moet houden door een geniepige griep. Zij heeft mij gevraagd haar te verontschuldigen en jullie het beste te wensen, bij deze en beterschap.

We hebben een bewogen jaar achter de rug. Met 2 verkiezingen, beide met een schokkende uitslag.
Gemeenteraadsverkiezingen, waarbij we een gigantische winst hebben geboekt, in een aantal stadsdelen hebben we zelfs de absolute meerderheid behaald.
Dit maakt het nog belangrijker om met de kiezers, de Amsterdammers, in contact te blijven en niet achterover te gaan leunen.
In ieder geval heeft het forse verlies bij de Kamerverkiezingen ons weer de nodige bescheidenheid bijgebracht, zo we dat al niet hadden. Het kan verkeren……

Ondanks het verlies nemen we onze verantwoordelijkheid jegens onze kiezers en schuwen we regeringsdeelname niet, ook wanneer ons dat geen winst oplevert.

Toch is de uitslag in Amsterdam en Noord-Holland minder negatief geweest. Omgerekend zijn we in Noord-Holland nog steeds de grootste partij.
Dat vormt een lichtpuntje in de opmaat naar de statenverkiezingen.
Samen met de convenantpartners (de 14 autonome Amsterdamse afdelingen), de fractie, het gewestelijk bestuur, de lijsttrekker en de kandidaten en ook onze vertegenwoordigers in Den Haag en Brussel, willen we een stevige statencampagne neerzetten, laten zien dat we er zijn en wat we willen.
We vinden dit zo belangrijk dat we een apart A’dams campagneteam hebben opgericht; belangrijk genoeg ook voor mij om daar persoonlijk zitting in te nemen samen met mijn medebestuurders Koen Maes en Lydia de Jong.

Verder zitten daarin onze lijsttrekker Peter Visser, die nu fractie heeft, maar hier graag ook aanwezig was geweest, verder Ian van der Kooye, Job Janssen RSP en Sabina Gazic namens de GR-fractie.

De staten verkiezingen NH zijn niet alleen belangrijk voor onze havens (lucht en water), werkgelegenheid, jeugdbeleid, ruimtelijke ordening en wonen, groen, water en recreatie.…
De uitslag bepaalt ook de samenstelling van de eerste kamer, een instituut dat sommige van onze partijgenoten willen opheffen, maar dat we als corrigerende factor goed kunnen gebruiken, hoe het kabinet er straks ook uitziet..

Voor de statencampagne doe ik een beroep op jullie medewerking, ook namens de lijsttrekker Peter Visser.
Samen kunnen we laten zien dat we niet bij de pakken neerzitten, dat we voldoende kader op de been krijgen om de stad rood te kleuren en ons programma luid en duidelijk te verkondigen.
Doe mee op de drie rode zaterdagen 17 en 24 februari en op 3 maart, doe mee aan de acties op de knooppunten van het OV van 3 tot 7 maart. Doe mee, meld je aan via de website, je afdelingssecretaris of de vrijwilligerscoördinator Koen Maes. Of kom naar de vrijwilligersbijeenkomst op vrijdag 9 februari van 19.00 – 21.00 uur in het Tolhuis in A’dam Nrd, bij de Pont,
SAMEN maken we het verschil!

Partijgenoten, ook na de Statenverkiezingen willen we in nauwe samenwerking met GR-fractie en convenantpartners bekijken hoe we nog beter in contact en dialoog kunnen treden met de Amsterdammers, zodat onze volksvertegenwoordigers nog beter kunnen doen waarvoor ze gekozen zijn.

Maar ook voor jullie, onze leden, nieuwe en zittende (nu eigenlijk staande) leden, willen we aantrekkelijke evenementen organiseren i.s.m. de convenantpartners.
Een Entreetraject, trainingsdagen en kwartaaldebatten met onze Amsterdamse nationale en Euro parlementariërs.

Tot slot, misschien politiek inhoudelijk niet zo interessant, willen we aandacht besteden aan de rol van een politieke vereniging of partij. Daarbij zullen we contact en mogelijk samenwerking zoeken met andere democratische partijen.
Met elkaar dragen we zorg voor het ontwikkelen van ideeën en programma’s, het werven, scouten en trainen van kader en kandidaten. Met elkaar vormen we ruggengraat van ons democratisch bestel.
Vernieuwingen en veranderingen zijn nodig, aanpassingen aan een voortschrijdende technologie, veranderende bevolkingssamenstelling, demografie, globalisering zijn noodzakelijk.
Maar de rol van partijen, in de ontwikkeling van ideeën, kadervorming en het toezien op het afleggen van verantwoording van gekozenen aan kiezers moet daarbij gewaarborgd blijven, in welke vorm dan ook.
Intern zullen we dat met de convenantpartners, de G4 afdelingen en binnen de Adviesraad verenigingszaken aan de orde stellen.
Goed verder is er gelegenheid om nader kennis met elkaar te maken, onder het genot van een hapje en een drankje. Verder kunnen jullie je laten rondleiden door dit mooie pand door oud raadslid en vakbondsman Aad Brinkman.
Kortom er is veel te doen en we wensen jullie een actief 2007!
Onno van der Vlerk