16 februari 2012

Nieuwe toekomst AT5 verzekerd

Na jaren van grote problemen is er dan eindelijk een oplossing voor dé lokale TV-zender van onze stad, AT5. De drie partijen die de zender overnemen vroegen de gemeente om een financiële bijdrage. Die is tijdens de raadsvergadering van 15 februari geregeld.

Daarmee is de toekomst van AT5 verzekerd, zij het in een flink afgeslankte vorm. De overnemende partijen – Avro, Het Parool, RTV Noord-Holland – zijn van zins flink te schrappen in het personeelsbestand na de overname. Dat vinden wij zeer spijtig. Maar we wilden een lokale TV-zender, zoals AT5, voor Amsterdam behouden. Dat was de opdracht die wij ons stelden. Dat is gelukt.

De komende tijd zal de overname van AT5 zijn beslag krijgen. Dan zullen we ook weten wat er precies zal gaan gebeuren. Dat ligt niet in onze handen; de Mediawet schrijft voor dat de gemeenteraad alleen budgetrecht heeft over lokale media die werken in opdracht van een onafhankelijke partij, in dit geval Salto.

Wel hoop ik dat het mogelijk is de multiculturele zender MTNL bij de overname te voegen. Als gevolg van de vergaande kabinetsbezuinigingen verliest MTNL zijn subsidie. Daarom diende ik een motie in die het college oproept te bekijken of en hoe MTNL bij AT5 nieuwe stijl betrokken kan worden. De motie werd aangenomen en ik hoop hier snel meer over te horen.