18 februari 2009

Nieuwe cijfers nopen tot waakzaamheid

Gisteren, 17 februari bracht het Centraal Planbureau cijfers naar buiten die uniek zijn in zijn soort. De economie krimpt dit jaar naar verwachting met 3,5%. Dat is drie keer zo veel als in de jaren tachtig. Het is de meest hevige recessie sinds de hongerwinter. Begin jaren tachtig steeg de werkloosheid in twee jaar tijd van 3,4% naar 7,7% en verder door naar 9,3%. Nu stijgt de werkloosheid volgens de prognoses al in twee jaar tijd van 3,9% naar 8,75 %. Dat is in twee jaar tijd bijna 400.000 werklozen erbij: van 300.000 in 2008 tot 675.000 in 2010.

Ook vlak na de eeuwwisseling was sprake van een neergaande conjunctuur. Toen bleek dat het met name de kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt waren die het eerste hun baan verloren. De werkloosheid onder lager opgeleiden steeg van 6% in 2001 tot 15% in 2003 en boven de 20% in 2005. In Amsterdam verdwenen in deze periode 40.000 banen. De werkloosheid onder middelbaar en hoger opgeleiden kwam niet boven de 8% uit.

De PvdA heeft voorstellen gedaan op het gebied van de economie, inkomen en woningbouw om zo de effecten van de crises te kunnen verzachten. De fractie stelde onder andere voor mensen snel naar nog openstaande vacatures toe te geleiden.

Het college is zelf met een pakket aan maatregelen gekomen waaronder maatregelen die de toename van het aantal werklozen in onze stad zoveel mogelijk moeten tegen gaan.
Denk hierbij aan de maximale bijdrage die werkgevers kunnen ontvangen om werkloze Amsterdammers in dienst te nemen, wordt verhoogd van 6.000 euro naar 15.000 euro.

Ook komt er meer geld voor werkgevers om medewerkers zelf op te leiden of om te scholen voor een andere baan. Met deze maatregelen wil Amsterdam werkgevers tegemoet komen. Zo willen de gemeente Amsterdam en UWV Werkbedrijf bevorderen dat mensen die dreigen hun baan te verliezen ‘van werk naar werk gaan’ voordat ze in de uitkering belanden.

Om werkgevers te helpen wordt op 1 maart het eerste Mobiliteitscentrum in de stad geopend. Om werkende mensen met vragen over vacatures en uitkeringen een persoonlijk advies te geven, gaan alle Werkpleinen in maart ook op zaterdag open.

De historische recessie waar we inzitten, noopt tot de hoogste waakzaamheid. Het college moet de middelen die we als gemeente hebben daadkrachtig inzetten om alles te doen wat we kunnen om de gevolgen voor onze stad op te kunnen vangen.

Echter bij tijde van het bedenken van deze maatregelen hadden we nog enkel beschikking over de laatste prognoses uit december vorig jaar. Hier werd nog uitgegaan van een krimp van het BBP van 0.75% en een toename van de werkloosheid met 50.000 mensen naar in totaal 350.000 mensen in 2009 en een verdere stijging in 2010. In de tussentijdse ramingen van het CPB bekend gemaakt op 17 februari is dit een krimp van het BBP van 3.5% en wordt een toename van de werkloosheid met 120.000 mensen verwacht. In 2010 stijgt de werkloosheid in de nieuwste prognose tot 675.000 in 2010, meer dan een verdubbeling in twee jaar. De zorgen over de gevolgen van deze crises voor onze burgers zijn nog groter geworden.

De veranderde situatie zoals die wordt geschets in de meest recente prognose is voor ons aanleiding om te bezien of Amsterdam de maatregelen ter bestrijding van de gevolgen van de crises dient te intensiveren en of met aanvullende maatregelen dient te komen.

Daarom hebben we het onderwerp geagendeerd in de raadscommissie van Werk en Inkomen aanstaande donderdag.