26 april 2007

Niesco Dubbelboer overweegt voorzitterschap

Nadat Michiel van Hulten gistermiddag aankondigde te vertrekken als voorzitter van de PvdA, is vandaag al de eerste opvolger opgestaan. Niesco Dubbelboer zegt: ‘Ik ben me aan het oriënteren.’ Tegen Het Parool zei hij vandaag: ”Het is een zware afweging, maar de partij gaat me aan het hart. Ik hoop dat er rust komt, opdat we weer over de toekomst van de partij kunnen spreken.”

Dubbelboer was tussen 2002 en 2006 Kamerlid. Daar voerde hij het woord over onder andere bestuurlijke vernieuwingen. Hij zette zich bijvoorbeeld in voor de gekozen burgemeester. Na de verkiezingen van 22 november keerde de van oorsprong Drenth niet terug in de Kamer. Hij werd op een onverkiesbare 45 –ste plek gezet.

Vannacht is – in navolging van Van Hulten- ook de rest van het partijbestuur afgetreden. Ruud Koole treedt aan als interim voorzitter. Trude Maas, eerste kamerlid (en lange tijd beoogd minister) treedt eveneens toe tot het interimbestuur. Zij zullen in ieder geval een ledenraadpleging organiseren voor de verkiezing van een nieuwe voorzitter eind september.