19 november 2009

Muriel Dalgliesh: Met volle kracht onveiligheid aanpakken

Inleiding Muriel Dalgliesh bij de Algemene Politieke Beschouwingen

De afgelopen maanden heb ik met veel mensen op straat, op de markt, in organisaties en ook in vrienden en familie kring gesproken over de schietincidenten in ons stadsdeel en naar aanleiding daarvan negatieve publiciteit. Die trieste gebeurtenissen waarbij ook doden te betreuren waren, hebben ons allemaal diep aangegrepen. En toch kan ik namens al die mensen blijven zeggen dat Amsterdam Zuidoost een mooi stadsdeel is, met veel groen, veel water, mooie nieuwe en ruime woningen, met 81. 859 (O en S gegevens 1 september 2009) mooie mensen uit de hele wereld hier verzameld in alle kleuren, eten en geuren, die vreedzaam met elkaar wonen en werken. Mensen zijn trots op Zuidoost en de fractie van de Partij van de Arbeid is trots op Zuidoost. De terechte media aandacht die over ons is heen gekomen heeft onze trots een behoorlijke deuk gegeven, maar niet weggenomen.

Wat de veiligheid in ons stadsdeel betreft gaat het in sommige buurten zoals Holendrecht, K buurt, Venserpolder inderdaad niet goed. Ik heb er de pest over in. Ik heb er de pest over in dat er wapens zijn en dat er wapenhandel plaatsvindt in ons stadsdeel, leidend tot het grote aantal schietincidenten. Ik heb er de pest over in van al die mensen die het hier verpesten, en bezig zijn met criminele activiteiten en vandalisme. Zij verpesten het voor onze bewoners en geven Zuidoost een negatief imago. Op die mensen zijn we niet trots en dat zouden ze ook niet op zichzelf moeten zijn. Tegen Burgemeester Cohen, als de verantwoordelijke voor het opsporen en berechten van criminaliteit zeg ik nogmaals, neemt u a.u.b. zo snel mogelijk al die maatregelen die u toegezegd heeft te zullen nemen zodat het geknakte vertrouwen in ons Zuidoost wordt hersteld.

Tegen de mensen die samen met mij er ook de pest over in hebben van de situatie, wil ik zeggen mensen borst vooruit, houdt het hoofd koel, de rug recht en blijf trots op ons stadsdeel. Laten we samen werken om wapenbezit en wapenhandel en alle vormen van criminaliteit en vandalisme uit ons stadsdeel te bannen. Meld misdaad of wapenbezit bij de politie!
Als we met elkaar samen werken zal het ons lukken het stadsdeel nog veiliger te maken zodat we nog trotser kunnen zijn op ons stadsdeel. Iedereen is nodig en de Partij van de Arbeid rekent dan ook op u!
Voorzitter, behalve de onveiligheid op sommige plekken gaat het met een deel van onze (vaak ook nieuwe) bewoners privé en/of maatschappelijk gezien niet goed. Armoede is nog steeds een groot probleem en dreigt door de economische recessie zelfs groter te worden.