15 februari 2008

Motie van der Garde participatie en armoedebestrijding

Aan de Gemeenteraad

Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:

De Raad,
Gehoord de discussie over de voordracht van het College van Burgemeesters en Wethouders van 31 oktober 2007 inzake het jaarplan en de begroting 2008 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 469);

Overwegende dat:
– volgens de laatste cijfers meer dan 100.000 Amsterdammers in armoede leven;
– er voor minima zonder reïntegratiedoelstelling weinig begeleiding is voor een grotere participatie in de samenleving;
– vrijwilligerswerk tegen een vergoeding van tussen de 100 en 150 euro per maand mogelijk is binnen de WWB en dat dit de participatie van deze groep kan verbeteren;
– er veel uitval bestaat bij de schuldhulpverlening;
– de mensen die uitvallen op dit moment niet actief worden benaderd;
– 17% van de Amsterdamse kinderen regelmatig zonder ontbijt op school verschijnt;
– het grootste deel van herinrichting van het Museumplein in 2009 plaats vindt;
– voor realisering van de nieuwe inrichting van het Museumplein nog sponsors worden gezocht.

Vraagt het college:

– vrijwilligerswerk op te zetten voor 1000 personen op of onder het minimuminkomen zonder reïntegratiedoestelling tegen een vrijwilligersvergoeding van tussen de 100 en 150 euro per persoon per maand, waarvan een gedeelte wordt opgebracht door de gemeente en een gedeelte door deelnemende instanties;
– een superteam schuldhulpverlening op te zetten die via de “er-op-af methode” een substantieel gedeelte van de afvallers bij schuldhulpverlening in heel Amsterdam terugbegeleid naar de schuldhulpverlening;
– een pilot te beginnen met ontbijt en/of luncharrangementen op school en de effectiviteit hiervan te monitoren;
– 1,7 miljoen euro aan deze maatregelen te besteden;
– deze 1,7 miljoen euro te dekken uit de middelen die voor de herinrichting van het Museumplein in 2008, pag 145, prioriteit 12, zijn uitgetrokken.

Het lid / De leden van de Gemeenteraad,
Manon van der Garde