27 augustus 2006

Mondelinge vragen psychiatrisch patienten

Op 21 augustus 2003 stelde ik mondelinge vragen aan wethouder zorg over de crisisopvang.

Mondelinge vragen inzake opvang psychiatrische patiënten

Dank u voorzitter.

Als experiment is op 29 juli een eerstehulppost geopend in Watergraafsmeer voor de opvang van verwarde en agressieve psychiatrisch patiënten, de zogenoemde crisisopvang. Al na een paar dagen bleek dat de opvang
in deze screeningsruimte niet voldeed.

Het college meldde in een persbericht van 10 juli dat een samenwerkingsovereenkomst tussen GG&GD, GGZ, politie en verslavingszorg is afgesloten om mensen zo menswaardig mogelijke zorg te bieden. Via de media
mocht de raad vernemen dat het tegendeel het geval bleek te zijn.

Op 6 augustus heb ik een aantal vragen gesteld aan het college over de opvang van psychiatrisch patiënten. Er is veel gebeurd en daardoor is een aantal van de vragen die ik schriftelijk aan het college stelde, inmiddels achterhaald.

De Partij van de Arbeid-fractie vindt de situatie zoals deze werd geschetst in de media zeer ernstig. En de wethouder is hierover uitleg aan de raad verschuldigd.

• Wanneer gaat de crisisopvang weer open en welke stappen gaat het college hiervoor nemen? Hoe wordt bijvoorbeeld er gezorgd voor voldoende ruimte en faciliteiten in de eerstehulppost en genoeg doorstroom in de zorgketen, oftewel genoeg plaatsen/bedden?

• Kan de wethouder vertellen wat er in de tussentijd gebeurt met verwarde mensen of agressieve psychiatrisch patiënten?

• Hoe gaat in de toekomst de samenwerking tussen de verschillende partijen verlopen, te weten politie, GG&GD, GGZ en de Jellinek? Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de samenwerking tussen de politie en de GGZ. Ondanks uitlatingen van de politie aan het adres van de GGZ hebben zij beide een verantwoordelijkheid.

• Wat heeft de wethouder besproken tijdens haar bezoek bij het ministerie van VWS?

• In het NRC van vorige week vrijdag stelt de heer Barends, een manager van Parnassia, verantwoordelijk voor de crisisopvang in de stad Den Haag, dat er een groot juridische bezwaar zit aan de screeningsruimte. Hij stelt dat hulpverleners niet zomaar mensen kunnen vasthouden, maar dat dat alleen voor de politie juridisch te verdedigen is. Wat is de mening van de wethouder over de kritiek
van de heer Barends?

• Is de wethouder bereid om de commissie Zorg tijdig schriftelijk of mondeling van informatie te voorzien rond de gang van zaken in de eerstehulppost in Watergraafsmeer de komende maanden?