14 oktober 2009

Minder mensen in de bijstand

Het aantal mensen dat leeft van een minimuminkomen is fors verminderd. Jarenlang moest één op de vijf Amsterdammers rondkomen van een bijstandsuitkering. In 2008 is dat aantal gedaald naar één op de zes. Dat blijkt uit de Armoedemonitor 2008, die vandaag door het college naar buiten wordt gebracht.

Oorzaak van de daling is het jarenlange gunstige economische klimaat en het feit dat er jaarlijks meer minima uit de stad vertrekken dan er inkomen. „En ik denk dat een aantal maatregelen effect heeft gehad”, stelt verantwoordelijk wethouder Freek Ossel (Werk & Inkomen).

Maar de cijfers voor 2009 zijn nu al een stuk minder gunstig. Sinds begin van dit jaar zijn er al 2300 nieuwe mensen in de bijstand bijgekomen en staat de teller van het totaal aantal minima op minstens 71.000 Amsterdammers.
Toch is Freek Ossel positief: „Natuurlijk gaan we een klap krijgen, maar met de gunstige cijfers uit 2008 kunnen we als stad sterk de crisis in.”

Ook blijkt er een grote groep langdurig werklozen (langer dan 3 jaar) te zijn voor wie de afstand tot de arbeidsmarkt groot blijft en hun aantal groeit al jaren: op hen heeft de economische voorspoed nauwelijks effect gehad. Op dit moment gaat het om 84 procent van de mensen met een bijstandsuitkering.

Verder blijkt uit de cijfers van de Armoedemonitor dat het aantal minima met schulden de afgelopen jaren gestaag is gegroeid. In 2002 had 12 procent van de minima een negatief vermogen. Is zes jaar tijd is dit aandeel verdubbeld Een paar maanden geleden heeft de gemeente onder de naam Actief Armoedebeleid nieuwe plannen gemaakt om mensen op de grens met meer middelen uit hun problemen te krijgen.

Een alleenstaande met een bijstandsuitkering moet rondkomen van een kleine 800 euro per maand. Een eenoudergezin van 1000 euro en een gezin van 1200 euro.

Dit artikel verscheen eerder in de Telegraaf.