10 september 2009

Mensen niet in de kou laten staan

AMSTERDAM – Amsterdam moet noodopvang blijven bieden aan dakloze vluchtelingen die rechtmatig in Nederland verblijven. Dat zei PvdA-woordvoerster Sabina Gazic gisteravond in het Verzetsmuseum.

De stad moet ‘desnoods burgerlijk ongehoorzaam’ moet worden, zei Gazic die in haar pleidooi werd bijgevallen door wethouder Maarten van Poelgeest (GroenLinks). "Als gemeente hebben we een zorgplicht. Formeel zullen we nooit kunnen zeggen dat we ons niet aan de afspraken met het rijk houden, maar nijpende gevallen mogen we niet in de kou laten staan," aldus Van Poelgeest.

Van Poelgeest was één van de politici die tijdens de zogeheten Nacht van de Vervanging onderdak bood aan een vluchteling. Aan de actie werd ook meegewerkt door theatermakers en schrijvers.

Vluchtelingenorganisaties vroegen met deze actie aandacht voor het lot van asielzoekers die wachten op de uitslag van hun toelatingsprocedure. Ze kunnen niet terug naar het land van herkomst doordat ze geen papieren hebben, of hebben om medische redenen een verblijfsvergunning aangevraagd.

Op dit moment kunnen ze nog gebruik maken van de noodopvang die gemeenten bieden. Na het generaal pardon in 2007 sprak het rijk met de gemeenten af dat de opvang op 1 januari 2010 moet stoppen. Daardoor komt de groep op straat te staan.

Eerder zei wethouder Marijke Vos (GroenLinks) dat Amsterdam ‘in noodsituaties’ tijdelijke steun blijft bieden. Gazic en Van Poelgeest vinden echter dat Amsterdam ook structurele noodopvang moet regelen.

Dit bericht verscheen eerder in Het Parool