10 oktober 2007

Meer vrijwilligerswerk en geen uitvallers schuldhulpverlening

Met een ‘Superteam’ bindt de PvdA de strijd aan tegen uitval uit schuldhulpprogramma’s. Dit team moet door middel van de zogenaamde ‘Er-op-af methode’ iedereen die uitvalt bij de normale schuldprogramma’s weer richting schuldhulpverlening begeleiden.

Daarnaast stelt de PvdA voor om meer mensen met een uitkering vrijwilligerswerk aan te bieden. Met het project “Mensen werken voor Amsterdam” wordt minima aangeboden mee te doen aan de vele mogelijkheden voor vrijwilligerswerk die de stad te bieden heeft. Naast de grote vraag naar vrijwilligers in de stad, houden de mensen met een uitkering zo contact met de samenleving waardoor zij zich bovendien gewaardeerd voelen.

Met het project “Mensen werken voor Amsterdam” worden plekken voor vrijwilligerswerk in Amsterdam verzameld uit reeds bestaand vrijwilligerswerk en nieuwe projecten die door de gemeente en organisaties worden opgezet.
Het project is in de eerste instantie gericht op iedereen met een minimum uitkering zonder reïntegratiedoelstelling. Dit betreft vooral éénoudergezinnen met jonge kinderen, maar ook ouderen met niet meer dan een AOW, een groeiende groep in Amsterdam.

Manon van der Garde, fractievoorzitter PvdA Amsterdam: “Bijzonder aan dit project is dat er een aardige vrijwilligersvergoeding tegenover staat. Met 1000 plekken voor deze minima zou de armoede in Amsterdam met maar liefst 1 tot 3% dalen. Een cijfer dat we in de afgelopen 3 jaar nog niet hebben laten zien.”

Volgens de ‘Er-op-af methode’ wordt geprobeerd het sociale netwerk van de uitvallers te activeren en personen met schulden zelf de verantwoordelijkheid te laten nemen. Ook wordt daar waar nodig hulp geboden bij bijvoorbeeld het zorgvuldig bijhouden van administratie.

Uit onderzoek van DWI laat zien dat een groot gedeelte van de cliënten die langskomen bij de schuldhulpverlening niet komt opdagen voor een tweede gesprek. Hierdoor start slechts 35% van de hulpbehoevenden daadwerkelijk met een schuldhulpverleningstraject. Meer dan 50% maakt het traject niet af en een groot aantal heeft wel een schuldsanering of een stabilisatie van schulden bereikt dat zorgt dat er geen dreigende situatie ontstaat. Binnen deze groep is er weer een aanzienlijk hoog percentage dat wel begint met het traject, maar het uiteindelijk niet afmaakt.