14 januari 2010

Meer poezie op straat

Er komt geld voor het plaatsen van een kindergedicht van Mies Bouhuys bij een kinderspeelplaats. Een gezamenlijke motie van GroenLinks en PvdA Amsterdam Centrum om dit mogelijk te maken, is op 28 mei jl. tijdens de raadsvergadering aangenomen. Met het vormgeven van een gedicht willen de partijen de gedachten aan de (kinderboeken) schrijfster en activiste levendig houden.

Bouhuys, overleden in 2008, werd niet alleen bekend door haar (kinder)boeken, maar ook door haar politieke engagement. Ze woonde sinds jaar en dag in de binnenstad van Amsterdam.

GroenLinks woordvoerder Sarien Zijlstra: “Bouhuys heeft als dichteres en kinderboekenschrijfster voor veel jeugdigen in de jaren 60, 70 en 80 bijgedragen aan culturele vorming van kinderen. Vooral haar Pim en Pom reeks staat gegrift in de hoofden van velen. Wat mij betreft komt het gedicht bij het speelplein Ons Genoegen/ 14e Montessorischool in de Jordaan. Dit zou een mooie omgeving zijn, temeer daar Mies jarenlang in die buurt heeft gewoond.”

Tineke Koopman (woordvoerder PvdA) is tevreden dat de motie is aangenomen: “Het is belangrijk dat kinderen op speelse wijze kennis maken met poezie. De gedichten van Mies Bouhuys zijn hiervoor met name geschikt.”