28 februari 2007

Mario Hupsel in bestuur PvdA Amsterdam ZO

Op de Algemene ledenvergadering Zuidoost op woensdag 21 februari 2007 hebben een vijftigtal aanwezigen in goede sfeer gediscussieerd. Augustina Osei deed verslag van het PvdA congres over het regeerakkoord. Samen met de Amsterdamse afgevaardigden heeft Augustina voor de lijst van de Eerste Kamer Klaas de Vries, op drie, gesteund en Joyce Sylvester. Augustina heeft het woord gevoerd en gezegd dat Joyce zich heeft bewezen als een goed senator in de afgelopen periode, initiatieven heeft genomen rond zaken als microkredieten voor startende vrouwelijke ondernemers, en dat de kwaliteiten van Joyce Sylvester ook een welkome versterking van de afspiegeling op de lijst zouden zijn. Hoewel flink wat steun kon worden verkregen is Joyce uiteindelijk niet hoger dan nummer 17 op de lijst terecht gekomen. Voor Augustina was het zowel een succesvolle als leerzame ‘vuurdoop’, voor wat betreft wat er bij komt kijken iets gedaan te krijgen op z’n massaal congres. Ook de moties rond levensbeschouwelijke zaken als het homohuwelijk en de zg. overtijdbehandeling hebben het, ook met steun van Amsterdam, gehaald. Augustina concludeerde dat het regeerakkoord voor wat het voor Zuidoost kan betekenen er goed uitziet. Wel hebben wij samen op de voorbereidende Amsterdamse vergadering, en heeft Augustina ook nog op het congres, er op gewezen dat de PvdA zich moet profileren op haar eigen thema’s zoals armoedebestrijding door gelijke kansen voor iederéén, en dat als een inkomensafhankelijke premie voor de ziektekosten niet haalbaar is, andere middelen moeten worden ingezet om de kloof tussen arm en rijk niet verder te laten groeien.
Mayke Arnhem, onze succesvolle campagneleider van de afgelopen twee verkiezingen, heeft alle leden opgeroepen zich ook nu weer actief in te zetten voor de verkiezingen van 7 maart voor de provincie en de Eerste Kamer. Komt allen naar het campagnehoogtepunt met de Rode Bus op zaterdag 3 maart op 14.00 uur bij de markt op Ganzenhoef! En verder is het belangrijkste dat iederéén zijn of haar familie, vrienden, omgeving mobiliseert om te gaan stemmen! En dan liefst natuurlijk op onze kandidaat uit Zuidoost op nr 22: Inderpersad Mataw.
Verder is gesproken over de rol en de positie van de PvdA Zuidoost met 17 zetels in de stadsdeelraad. De bijdrage van de meeste leden was positief maar ook gereserveerd omdat de uitkomsten van de lopende onderzoeken eerst zullen moeten afgewacht voordat echte conclusies kunnen worden getrokken. Van de kant van het bestuur is aangegeven dat het reguliere democratische proces binnen de afdeling moet doorgaan en de twee jaar zittende bestuurleden niet aan hun stoel kleven. Bij wijze van motie heeft de vergadering met algemene stemmen besloten dat het mandaat van het bestuur wordt verlengd om met kracht het functioneren van de afdeling te bevorderen; dat de uitkomsten van het onderzoek en de conclusies die het partijbestuur hieraan wil verbinden op een Algemene Ledenvergadering van Zuidoost zullen worden besproken; en dat op de daar op volgende ALV de verkiezing van het afdelingsbestuur opnieuw aan de orde komt. Ondertussen zorgt het bestuur voor de – financiële – verantwoording over 2006. In verband hiermee heeft de ALV een nieuwe kascommissie gekozen.
De ledenvergadering heeft ook met algemene instemming twee nieuwe bestuursleden benoemd zodat het afdelingsbestuur nu voltallig is en bestaat uit: Nick Bolte, voorzitter, Joan Griffith, secretaris, Mildred Clappers-Goodett, penningmeester en de leden: Gonsalves Domingos, Mario Hupsel, Inder Mataw, Muriël Plett en Sharda Ramadhin.
Nick Bolte.