30 november 2006

Marhaba, welkom, Bienvenu, Welcome

Na een pittige discussie gisteren in de Gemeenteraad (lees hier de bijdrage van Manon van der Garde) mogen we Marhaba, het huis van de dialoog, welkom heten. Het huis van de culturele dialoog heeft als doelstelling een platvorm te worden waar moslims en niet moslims met elkaar in debat gaan. Op deze manier zal Marhaba meer begrip en respect in de stad kweken en zal het de tweedeling, het wij-zij-gevoel, doen afnemen.

In tijden waarin het radicalisme onder jongeren toeneemt en in tijden van groeiende islamofobie in Europa is het nodig dat er juist in Amsterdam een plek komt waar over dit soort zaken openlijk gediscussieerd kan worden. Afgezien van debatten moet het ook een centrum worden waar de Amsterdammer terecht kan om kennis te maken met de islamitische kunst en cultuur.

Wij hebben gisteren deze stichting een startsubsidie gegeven omdat we de bovenstaande doelstelling onderschrijven. Het past goed binnen het programma WIJ-Amsterdammers. Na een jaar wordt deze stichting geëvalueerd en mogen we beslissen of we met dit initiatief doorgaan. Wij hebben het met open armen ontvangen en bieden deze stichting nu de kans om iets groots in de stad neer te zetten. Wij hopen dat we gauw een uitnodiging ontvangen van Marhaba om mee te mogen discussiëren in het huis van de dialoog.

• Klik hier voor de inbreng van Manon van der Garde in de Gemeenteraad