24 juli 2006

Luchtkwaliteit: een frisse wind doet wonderen

Europese regels luchtkwaliteit: Een zegen of een vloek?

Het vorige college kwam uiteindelijk met een plan om de luchtkwaliteit te verbeteren. Drijfveer: de
Europese regels, maar van harte ging het niet. Inmiddels waait er een andere wind met de komst van het nieuwe College. Op hen is de hoop gevestigd de plannen conform het programakkoord ook ten uitvoer te brengen. De Europese regels zijn niet de enige motivatie om dit plan uit te voeren. De effecten op de gezondheid van de Amsterdammers zouden eigenlijk de echte drijfveer moeten zijn. Het plan zelf zegt daarover: “Het valt te berekenen dat, met voorgestelde maatregelen de levensverwachting van de gemiddelde Amsterdammer met ongeveer 6 maanden zou toenemen.” We vroegen Jesse Bos naar haar opvattingen over de “vermaledijde” regels uit Brussel: hoe denkt de PvdA woordvoerder Milieu: Zijn ze een zegen of een vloek?

“Milieubeleid kan niet meer een vrijblijvende sluitpost zijn”, zegt Jesse Bos. “Europa heeft het recht regels te stellen. We hebben ook in deze wereld onze verantwoordelijkheid en moeten onze afspraken nakomen. Daar zullen we ook als stad wat mee moeten, al is het deels een vloek, want bouwen is erg belangrijk voor de stad en dat wordt door de regels minder gemakkelijk. De regels maken het dilemma haarscherp en dat is nuttig.

Ik vind het interessant dat er, mede onder invloed van dit dilemma, creatieve oplossingen worden voorgesteld, die er voor zorgen dat de Amsterdammer minder last krijgt van die luchtvervuiling. In die zin kan deze regelgeving ook een zegen betekenen, zeker voor die Amsterdammers die gezondheidsproblemen krijgen door luchtverontreiniging. Of deze ook daadwerkelijk daalt door dit soort creatieve maatregelen (tunnels bouwen bv) is een andere discussie.”

Effect rapportages ook richten op kapitaliseren milieuwinst.
“Binnen de stad moeten we nadenken hoe we grote vrachtwagens kunnen weren (distributiesysteem), en hoe we ons eigen wagenpark zo milieuvriendelijk kunnen maken. Ook het openbaar vervoer moet en kan minder milieubelasting opleveren. Dit moet meegenomen worden in de aanbestedingsprocedures. Daarnaast denk ik dat er met warmtekrachtkoppeling en dergelijke technieken, zoals bv. dat de warmteopbrengst van de verbranding van ons afval wordt benut voor stadsverwarming nog veel winst te behalen is. In de vormgeving van de stad kan en moet meer rekening gehouden worden met de energie- en milieuwinsten die te bereiken zijn. Milieuwinst is, met de hoge energieprijzen, tevens efficiencywinst, en levert dus potentieel op termijn financieel voordeel op. Milieueffectrapportages kijken nog teveel alleen naar het voorkómen van milieuverlies en de handhaving van regels dienaangaande. Er moet meer gedacht worden in termen van milieuwinst en de wijze waarop we die kunnen kapitaliseren.”

Spanning tussen lokale belangen en regelgeving.
“Het is te gemakkelijk om nu opeens te zeggen dat we niets te maken hebben met Europa. Die spanning tussen lokale belangen en regelgeving van hogere bestuursmachten blijft en is van alle tijden en speelt op vele onderwerpen. Creatieve oplossingen voor onze burgers vinden zodat we kunnen bouwen terwijl we minder milieuoverlast realiseren is uitstekend voor de stad en voor burgers, met of zonder de Europese regels. “

Zie voor meer informatie over het Politiek Café debat: http://www.amsterdam.pvda.nl/PolitiekCafe

Amsterdam moet voldoen aan de wettelijke normen voor fijn stof en stikstofdioxide zoals die door Europa zijn vastgesteld. Daarbij wordt vastgehouden aan de compacte stad en concentratie van het autoverkeer op hoofdwegen. De luchtkwaliteit moet verbeteren en daarom wordt grote prioriteit gegeven aan de uitvoering van het actieplan Luchtkwaliteit. Er komt voor een periode van vier jaar een fonds Luchtkwaliteit. Dit fonds maakt het mogelijk dat het actieplan Luchtkwaliteit de komende periode uitgevoerd wordt. “

Uit: Programakkoord: T.a.v. Luchtkwaliteit