18 november 2007

Loket Zorg en Samenleven onbekend bij bewoners Westerpark.

De PvdA maakt zich zorgen over de bekendheid en daarmee de bereikbaarheid van het Loket Zorg en Samenleven. Nog te weinig bewoners van Westerpark kennen het bestaan en aanbod van het loket. Daarom moet er zo snel mogelijk een voorlichtingscampagne gestart worden.

In het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) moet iedere gemeente (en stadsdeel) sinds 1 januari 2007 een zorgloket hebben. Stadsdeel Westerpark heeft een loket in de Staatsliedenbuurt (Koperen Knoop, Van Limburg Stirumstraat 119) en één in de Spaarndammerbuurt (het Sociaal Medisch Centrum Houtrak, Houtrijkstraat 116). Je kunt hier onder andere terecht voor hulp bij het huishouden, woningaanpassingen (om langer thuis te kunnen blijven wonen), voorzieningen voor gehandicapten of schuldhulpverlening.

Weinig bewoners van het stadsdeel Westerpark kennen echter het Loket Zorg en Samenleven. Tijdens het laatste Kijk op de Wijkfestival in het Westerpark hield de PvdA een enquête onder tientallen bezoekers. De meeste ondervraagden bleken het loket niet te kennen. Dit blijkt ook uit een enquête van de Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam (SGOA) die zij tijdens de Gemeentedag eind september hield onder ruim honderd 55-plussers.

‘We maken ons hier grote zorgen over’, aldus PvdA-raadslid en woordvoerder WMO Joze van Stigt, ‘want het is wel dé plek waar ouderen, gehandicapten en mensen met schulden of andere problemen terecht moeten kunnen. Dan zou je dus verwachten dat de bewoners van Westerpark er ondertussen wel van gehoord hebben. Daarom willen we dat er zo spoedig mogelijk een voorlichtingscampage gestart wordt.’

Op dinsdag 20 november staat de WMO op de agenda van het Forum Samenleving van de deelraad van stadsdeel Westerpark.