23 augustus 2007

Lilianne Ploumen kandidaat-voorzitter PvdA

Minder toespraak, méér inspraak

Een belangrijke taak van de voorzitter van de PvdA is het bieden van ruimte aan de leden, vindt Lilianne Ploumen. De stem van de leden moet beter worden gehoord. Zij moeten meer directe invloed kunnen uitoefenen op de koers van de partij: “Inspraak is meer dan luisteren naar de speeches uit Den Haag en daar een vraag over mogen stellen na afloop.”
Ploumen wil het debat in de PvdA nieuw leven in blazen en hoopt op stevige discussies waarbij geen enkel onderwerp taboe is. Dat helpt de ideologische koers van de partij ook op langere termijn scherp te krijgen. Op korte termijn gaat het er om toe te zien op de uitvoering van het door de leden vastgestelde verkiezingsprogramma, waarop zij de partijleiding kritisch zal blijven bevragen. Ploumen wil in haar periode als voorzitter ook nieuwe initiatieven ontplooien om de band tussen PvdA-politici en de leden te versterken.

Lilianne Ploumen kan mensen samenbrengen zonder daarbij belangentegenstellingen en verschillen van inzicht te maskeren. En vooral kan zij mensen motiveren om, vanuit verschillende achtergrond, samen te strijden voor een gemeenschappelijk ideaal.

Lilianne Ploumen is geboren en getogen in Maastricht als kind van kleine middenstanders en is sinds 2004 directeur van Cordaid, een van de grootste ontwikkelingsorganisaties in Nederland. Zij paart grote betrokkenheid bij internationale armoedevraagstukken aan betrokkenheid bij wat er zich in haar eigen buurt afspeelt. Als voormalig directeur van Mama Cash heeft zij sterke wortels in de vrouwenbeweging en als voorzitter van de kandidaatstellingscommissie in Amsterdam-Slotervaart in 2006 en vice-voorzitter van het bestuur van de Evert Vermeer Stichting is ze ook al langer actief betrokken bij de PvdA. Lilianne Ploumen is 45 jaar en woont met haar man en twee kinderen in Amsterdam-Slotervaart.