13 april 2007

Kunst aan Tafel: denk mee!

Raadslid Anne Graumans organiseerde een drietal Kunst aan Tafel gesprekken met mensen uit het kunst- en cultuurveld. Ook woordvoerders uit de stadsdelen schoven aan.

Kunst en cultuur en Amsterdam zijn als twee handen op één buik. Toeristen noemen Amsterdam ook wel een openluchtmuseum met de veelheid aan historisch erfgoed. De topmusea in de stad met zijn historische meesters trekken zelfs bij een verbouwing duizenden en duizenden bezoekers. De PvdA heeft zich altijd ingezet voor bereikbaarheid van kunst en cultuur voor alle Amsterdammers. “Alle Amsterdammers jaarlijks kippenvel bezorgen door kunst en cultuur” is een mooie opgave. Dat kan tijdens een museumbezoek, georganiseerd door je school, een optreden van je buurmeisje op het Appelsapfestival in het Oosterpark of een zaterdagmiddagconcert in een park. Tijdens de Kunst aan Tafel gesprekken kwamen een aantal onderwerpen naar voren.

Creëer podia in de buurt
Talentontwikkeling en amateurkunst krijgen een extra stimulans als je een podium hebt. De ervaring van bijvoorbeeld Osdorp en Geuzenveld is dat jongeren (en ook niet jongeren) graag toewerken naar een optreden. Stop met de illusie dat iedereen uiteindelijk naar het Concertgebouw zal gaan. Breng juist de orkesten en top toneel gezelschappen naar de stadsdelen. Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt op het Waterlandfestival aan de Sloterplas: geen drempels, een groot bereik en uitwisseling met de rappers die aansluitend optreden. Talentontwikkeling draait ook om scouting, net als bij voetbal zoekt de kunst en cultuurwereld naar talenten. Festivals in het stadsdeel (bijvoorbeeld in het park) of een open bak biedt kansen om die talenten te ontdekken.

Partnerschap
Partnerschappen bestaan er op allerlei niveaus. Tussen cultuurinstellingen en scholen, tussen kleine en grote theaters, tussen de gemeente en instellingen en de gemeente en stadsdelen. Van allerlei kanten wordt geopperd daar innovatief in te zijn. De gemeente zou dan vooral voorwaarden scheppend bezig moeten zijn en ervoor moeten zorgen dat Amsterdammers met een passie hun energie kunnen steken in het creëren. Als voorbeelden werden genoemd: community funding voor projecten in de buurt, het uitwisselen van bestuursleden, het adopteren van startende cultuurinstellingen door grote, een ketenbenadering van het buurtplein naar de topinstelling.

Amsterdam in de top …?
Een creatieve stad laat veel over aan creatieve mensen. Het broedplaatsenbeleid en in een andere vorm ook het kunstenplan en de mogelijkheden bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst zijn toe te juichen, maar houden wel in dat (bijna) alles gereguleerd gebeurt. Het echte bruisen, de spannende stad, de dingen die een stad zo bijzonder maken, gebeurt in de periferie en niet in commissies en in de kaders van systematieken. Tegelijkertijd leert de ervaring van Amsterdam Noord dat een toename van de creatieve sector en kunst&cultuur in het stadsdeel wel goed is voor het imago, maar dat het er niet toe leidt dat mensen uit Amsterdam Noord meedoen of dat zij het nieuwe publiek zijn.

Op donderdagavond 10 mei organiseren we in samenwerking met Wanneke Sabatino, deelraad Centrum, weer een Kunst aan Tafel gesprek, dit keer met als thema: Kunst op de Wallen. Heeft u interesse om aan te schuiven? Stuur dan een mailtje aan [email protected]