9 oktober 2009

Krachtdadig optreden wethouder Gerson

De gemeente Amsterdam heeft de vergunning van woningbemiddelaar Direct Wonen ingetrokken. Het bedrijf overtreedt stelselmatig de regels die de gemeente heeft gesteld. Direct Wonen is het grootste woning- en kamerbemiddelingsbureau van Nederland.

Gemeenteraadslid Willemse: "Het is gewoon asociaal gedrag om over de ruggen van degenen die een sociale huurwoning nodig hebben, geld te gaan verdienen. Onze fractie heeft een broertje dood aan woonfraude en misbruik." Bij de begroting 2008 heeft de gemeenteraad op voorstel van de PvdA daarom een extra bedrag vrijgemaakt om woonfraude nog harder te bestrijden.

Direct Wonen overtreedt de Amsterdamse Verordening op de woning- en kamerbemiddelingsbureaus op diverse manieren:

• Geen toestemming van de eigenaar. Direct Wonen biedt woningen aan zonder schriftelijke toestemming van de eigenaars (corporaties en particuliere verhuurders). Die toestemming is een duidelijke voorwaarde uit de verordening, die illegale onderhuur moet tegengaan.
  • Veel te hoge huren. Goedkope huurwoningen hebben een huur die wordt vastgesteld op basis van een puntenstelsel. De kale huurprijs die gevraagd wordt moet daarmee in overeenstemming zijn. Direct Wonen bemiddelt in woningen die soms voor een veelvoud van de maximale huur worden aangeboden.
  • Geen controle op huisvestingsvergunning. Woningen tot 121 punten (bijbehorende huur: € 548) zijn bestemd voor mensen uit de lagere inkomensgroepen. Je hebt hiervoor een huisvestingsvergunning nodig. Direct Wonen moet checken of er een huisvestingsvergunning voor de woning nodig is en of de woningzoekende recht op een dergelijke vergunning heeft. Direct Wonen ziet daar te weinig op toe.

De gemeente zal de dwangsom inzetten als Direct Wonen weigert zijn werkzaamheden te staken. Deze dwangsom kan oplopen tot € 40.000 per geconstateerde overtreding.

Persbericht gemeente Amsterdam. http://www.amsterdam.nl/gemeente/@269310/geen_vergunning_meer/