21 januari 2012

Koudeopvang: Van der Burg moet zich aan de feiten houden

Wethouder van der Burg wil misbruik van de daklozenopvang bij vrieskou van minder dan 5 graden onder nul tegengaan. Hij wil mensen weren die niet kunnen aantonen dat ze de afgelopen 3 maanden gebonden zijn geweest aan Amsterdam.

De PvdA vindt het goed dat de wethouder misbruik wil voorkomen. Misbruik moet te allen tijde bestreden worden omdat de goeden nooit onder de kwaden mogen lijden. Maar de PvdA vindt niet dat je mensen letterlijk in de kou kan laten staan. Waar mensenlevens in gevaar komen, gelden andere regels. Dat vond een meerderheid van de gemeenteraad afgelopen december ook, naar aanleiding van een initiatief van Groenlinks. Desondanks bleef de wethouder erg terughoudend toen de raad hem vroeg nog eens naar de regeling te kijken, hetgeen leidde tot een forse aanvaring met burgemeester Van der Laan.

Afgelopen week ging het in een commissievergadering weer over de winterkoudeopvang, opnieuw naar aanleiding van een actualiteit van GroenLinks. En ook nu gaf de wethouder aan weinig te zien in aanpassing van zijn nieuwe regeling. In plaats daarvan verweet hij uit het niets de PvdA een draai te hebben gemaakt.  Dit herhaalde hij nog eens op vrijdag 20 januari in een artikel op de website van Binnenlands Bestuur.

De PvdA betreurt het dat de wethouder, in een poging zijn zin door te drijven, onwaarheden verkondigt. De PvdA heeft over de winterkoudeopvang geen andere mening dan deze: voorkomen van misbruik ja, maar breng mensenlevens niet in gevaar.

(Foto licentie: Wikimedia Commons)