11 december 2008

Kleine winkels maken het winkelaanbod meer divers

In winkelgebieden wordt over het algemeen de diversiteit die kleine winkeliers met zich meebrengen gewaardeerd. Winkelsteden die de prijs “beste winkelstad van Nederland” krijgen, krijgen die prijs mede vanwege het unieke kleinschalige winkelaanbod. Toch hebben kleine winkeliers het moeilijk.

Ze klagen over te hoge huren, het gebrek aan kleine units (na herstructurering) en slechte afspraken tijdens en na wegopbrekingen of renovatie en herstructurering door de eigenaar. Ketens krijgen op die manier, bedoeld of onbedoeld, voorrang boven kleine zelfstandige winkeliers.Een schrijnend geval van slechte afspraken voor en tijdens herstructureringswerkzaamheden kwamen wij tegen in de passage, het overdekte middenstuk in winkelgebied de Amsterdamse Poort.

De eigenaar, ING, heeft met alle ondernemers gecommuniceerd dat het overdekte gedeelte gesloopt gaat worden. Veel ondernemers (degene die wij gesproken hebben) vinden dat een goed idee. Ook weten ze dat er winkelunits voor in de plaats komen waar zij in principe in terug mogen. De meeste ondernemers zijn al weg uit dit gedeelte dus het gaat op dit moment nog maar om een paar ondernemers (misschien 7 a 10 winkels) die geherhuisvest moeten worden.

ING is nog niet bij iedereen langs geweest om daadwerkelijke afspraken te maken over planning, uitplaatsing en tijdelijke herhuisvesting. Dit, ondanks dat het hart van de winkelpassage al bijna geheel leeg staat. (van de 8 winkelruimtes in het hart staan er 5 leeg) De troosteloze aanblik nodigt niet uit en de ‘loop’ is er volledig uit. De overgebleven ondernemers zien de omzet kelderen en ze weten dat ze er niet sterk voorstaan als de ING komt onderhandelen.

De kinderkledingwinkel die eveneens in het hart zit is inmiddels over de kop. Vader en zoon zeggen kapot te zijn gemaakt doordat de Passage jarenlang leeg is gelaten. Hierdoor kregen ze steeds minder klandizie, konden huur niet meer betalen en ING heeft uiteindelijk een rechtszaak aangespannen, in plaats van te kijken hoe ze samen konden zorgen voor een goede overgang.

De zaak is inmiddels weg, de oprichter van de zaak zijn pensioen kwijt en hij dreigt nu ook zijn huis kwijt te raken.Dit is in onze optiek absoluut niet hoe we met z´n allen in deze stad met problemen zouden moeten omgaan.

Naast dit specifieke probleem is er een algemeen probleem volgens de PvdA. Grote vastgoedbeheerders en beleggers geven de voorkeur aan de grote ketens boven de kleine winkeliers als huurder. Het komt zelfs voor dat verschillende huren in rekening wordt gebracht, voor de ketens een lagere huur dan voor de klein zelfstandige (!). Als deze trend doorzet zullen winkelgebieden in Amsterdam op de lange duur alleen door de grote ketens bezet worden wat tot een eenheidsworst leidt.

Vragen:

1. Onderschrijft het College het belang van kleine winkeliers voor de diversiteit aan winkelaanbod in Amsterdam
  2. Afgezien van het feit dat eigenaar van bovengenoemde winkelpassage waarschijnlijk juridisch in zijn recht staat, wat vindt het College van de wijze waarop deze winkeliers behandeld worden?
  3. Vindt het College ook dat het op deze manier ‘leeg laten lopen’ van een te herstructureren winkelgebied in wezen een, wat we wel noemen, ‘koude sanering’ is?
  4. Is het College met ons van mening dat een grote projectontwikkelaar/eigenaar in feite machtig genoeg is om een kleine winkelier, ook al heeft deze huurrechten, failliet te laten gaan door een combinatie van omstandigheden (leegstand e.d.) en maatregelen (dagvaarden e.d.)?
  5. Vindt het College de huren in de Amsterdamse Poort niet hoog (400 tot 700 euro per m2 per jaar. bron: winkelhuren in Amsterdam 2008) in vergelijking tot bijvoorbeeld de Magna Plaza (400 tot 900 euro per m2 per jaar) en bijvoorbeeld de 9 straatjes (450 tot 600)?
  6. Is het College bereid een gesprek aan te gaan met de projectontwikkelaar en tevens eigenaar en beheerder van de Amsterdamse Poort over de Passage en de situatie waar deze ondernemers zich in bevinden teneinde de zaak op zo´n manier aan te pakken dat deze voor alle betrokkenen tot een goed einde komt?
  7. Is het college bereid in gesprek te gaan met grote vastgoedbeheerders met als doel afspraken te maken hoe voorkomen wordt dat we in Amsterdam een eenzijdig winkelaanbod krijgen doordat de kleine zelfstandige aan het kortste eind trekt.