6 oktober 2007

Kabinet en fractie halen opgelucht adem

Het partijcongres heeft de kamerleden en het kabinet niet in problemen gebracht. De moties om toch een referendum te houden over het nieuwe EU-verdrag of om de Nederlandse missie in Uruzgan na twee jaar te beëindigen, werden met ruime meerderheid verworpen. Wel eiste het congres dat de PvdA een versoepeling van het ontslagrecht vierkant blijft afwijzen. Fractievoorzitter Tichelaar: ‘Onze positie over het ontslagrecht is kraakhelder.’

Pijn
Wouter Bos sprak over "regeren pijn doet" omdat er nu eenmaal compromissen gesloten moeten worden. Wie daar niet tegen kan, moet maar kiezen voor "het pluche van de oppositiebankjes.’ Hij vond dat de leden reden genoeg hadden om tevreden en trots te zijn met de behaalde resultaten. Dat de VVD, bij monde van Mark Rutte, dit kabinet ‘het meest linkse sinds dat van Joop den Uyl noemde’, beschouwt Bos als een compliment.

Voor Lilianne Ploumen was het haar eerste middag als voorzitter. Ze zei in haar eerste officiële toespraak dat ze vindt dat de partij naar ‘links’ moet. Ook wil ze graag de banden met de vakbeweging aan te halen. Ook werd de rest van het partijbestuur geïnstalleerd. Ehsan Jami, die zich ook kandidaat had gesteld, haalde niet genoeg stemmen.

Nieuwe partijbestuur
Naast voorzitter Lilianne Ploumen bestaat het bestuur uit vice-voorzitter Jan Hamming, internationaal secretaris Marije Laffeber, penningmeester Bouke Arends en de leden Marja Bijl, Piet Bijl, Arjan van Gorsel, Siepie de Jong, Nora Kasrioui, Guideo Reehuis en Keklik Yucel. De Amsterdamse voorzitter Onno van der Vlerk haalde niet genoeg stemmen.

• Later verschijnt een verslag van onze webredacteur Winnie Terra die voor ons aanwezig was
  • Klik hier voor de toespraak van Wouter Bos