11 januari 2007

Is die zeven terecht voor het fietsbeleid?

Amsterdammers zijn tevreden over hun stad als fietsstad. Een zeven kreeg de stad. Dat bleek uit onderzoek van de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer onder 1200 stadsgenoten. Wethouder Herrema is tevreden. Is raadslid Myriam Bergervoet ook tevreden? 5 vragen over het fietsbeleid.

Fietst u zelf?
Nou en of! Binnen Amsterdam, maar ook naar Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen, dat doe ik allemaal met de fiets!

Er waren ook klachten. Fietsers hebben last van andere verkeersgebruikers. Parkeerproblemen en de fietsendiefstal blijft onverminderd hoog. Kunt u hier iets mee?
Jazeker, dat zijn zaken die bij de PvdA hoog op de agenda staan. Wij willen het niet noodzakelijk gebruik van de auto terugdringen, onder meer door de alternatieven, het openbaar vervoer en de fiets, aantrekkelijker te maken. Dan is het zaak om de problemen en ergernissen aan te pakken. Overigens is wethouder Herrema hier samen met zijn ambtenaren druk mee aan de slag: er komt een ‘meerjarenprogramma fiets’, een nieuw ’beleidsprogramma fietsparkeren’ en een ’ werkprogramma fietsdiefstalpreventie’. Mocht dat straks onvoldoende blijken te zijn dan zullen we zorgen voor een flinke schep er boven op.

Wat wilt u verder nog doen om meer mensen te laten fietsen?
De sociale veiligheid kan op onderdelen van veel fietsroutes worden verbeterd. Donkere tunneltjes en duistere bosjes, dat is ‘s avonds niet aantrekkelijk. Uit oogpunt van sociale veiligheid moeten de stationsfietsenstallingen ook bewaakt worden door mensen. Daarom heeft de PvdA onlangs schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van het besluit van de NS om de fietsenstalling bij het Amstelstation vanaf ‘s avonds 19.00 uur te automatiseren en alleen door camera’s te laten bewaken. Een slechte zaak. Wij vinden dat daar gewoon iemand aanwezig moet zijn als die stallingen open zijn.

Nieuwe Nederlanders fietsen vaak niet. Is dat een punt van aandacht?
Jong geleerd is oud gedaan. Het schijnt dat veel Amsterdamse kinderen niet kunnen fietsen en ook geen fiets hebben. Vooral omdat steeds meer kinderente weinig bewegen en last hebben van overgewicht, vind ik dat zorgelijk. Voor volwassenen moet er in elk geval een goed aanbod van fietscursussen zijn. Maar verder is het natuurlijk aan de mensen zelf om te beslissen hoe zij zich willen verplaatsen.

Herrema wil voor dit probleem voorlichtingscampagnes starten. Denkt u dat dat genoeg is?
Dat lijkt me in elk geval een goede zaak. Maar het is ook belangrijk om te weten waarom mensen niet fietsen. Als dat komt door problemen met het fietsparkeren of de fietsendiefstal, dan kunnen we daar als gemeente met geld en beleid iets aan doen. En voor wie het nooit geleerd heeft kunnen we cursussen aanbieden. Maar er zijn ook mensen die gewoon een hekel hebben aan fietsen, die gaan bij wijze van spreken nog liever lopen. Daar houdt de overheidsbemoeienis – gelukkig – op!