30 november 2006

Inbreng Marhaba raad 29 november 2006

Voorzitter,

Graag wil ik even terug naar de essentie. Waarom is dit initiatief gestart? We wilden, na de moord op Theo van Gogh, voorkomen dat de stad in brand vloog. Dat is niet gebeurd, maar we willen wel voorkomen dat er meer tegenstellingen ontstaan in de stad. We willen dialoog en we willen de boel bij elkaar houden. Dat is de aanpak van dit college en Wij Amsterdammers.

Daar is al twee jaar raadsbrede steun voor.

De eenzijdige interpretatie van de islam en te weinig kennis van de islam vormen op dit moment een kwestie. Daarom wil stichting Marhaba de verscheidenheid en diversiteit van de culturele aspecten van de islam laten zien. Het gaat erom in gesprek te zijn óver de islam, een dialoog over de sociaal-culturele uitingen in de Amsterdamse samenleving, met moslims en niet-moslims. Het wordt een centrum voor alle Amsterdammers.

Marhaba is voor ons een belangrijk initiatief, omdat het een platform biedt voor gesprek óver islam, cultuur en ontmoeting. De doelstelling van dit initiatief wordt voor de volle 100% door de PvdA gesteund. Het is daarom ook opgenomen in het programakkoord.

De PvdA-fractie had de afgelopen weken wel eens bedenkingen bij uitwerking van het initiatief. Wat gaat de stichting nu precies doen? En is daar in de eerste fase al zoveel geld voor nodig?

Nu ook kritiek vanuit Den Haag. Dat is prima, kom maar op. Alweer een dialoog gestart. Goede dingen worden in deze stad altijd voor gegaan door een flink onderling debat. Het geeft wel een extra druk richting de stichting Marhaba.

Laten we bewijzen dat het kan in Amsterdam.

De PvdA-fractie staat achter de keuze van het college om de stichting Marhaba te koppelen aan het Haagse initiatief Kosmopolis. Deze twee sluiten namelijk op elkaar aan. We vinden wel dat de samenwerking met vergelijkbare instellingen in de stad van groot belang is, zoals De Levante, El Hirzja, Zina, Podium Mozaïek en vele anderen.

Wat ons betreft moet er nu duidelijkheid komen over de activiteiten. Wij vragen dan ook of er een programmamanager aan de slag kan gaan. We begrijpen dat hier geld voor nodig is. De programmamanager moet een activiteitenplan voorleggen aan een onafhankelijke Raad van Toezicht.

Nogmaals, de PvdA-fractie staat vierkant achter de doelstelling van dit initiatief. Wel zullen we de stichting kritisch blijven volgen. Volgend jaar komt het haalbaarheidsonderzoek en dat is voor ons echt een go/nogo moment. Wij beslissen nu alleen over de vervolgsubsidie en nog niets over een structurele ondersteuning, een jaarlijks bedrag van miljoenen of huisvesting.

We hebben dus een jaar om te bewijzen dat het kan in Amsterdam.