29 november 2007

In De Metro: PvdA: teveel nadruk op verhoging tarieven

Milieubeleid moet zich meer op andere zaken focussen
MILIEU.

Ondernemers en bewoners in Amsterdam mogen niet de dupe worden van een forse verhoging van de parkeertarieven ten behoeve van het milieubeleid. Dat zei de PvdAfractie in de hoofdstad gisteren in reactie op de dis-cussienota Voorrang voor een Gezonde Stad van het Amsterdamse college.

De aprtij schaart zich hiermee achter een groot aantal organisaties die zich over dit beleid al eerder nega-tief uitlieten. De voorgestelde maatregelen voor een betere luchtkwaliteit die in het plan genoemd worden, focussen zich volgens de fractie ’te eenzijdig op het verhogen van de parkeertarieven’. De tarieven voor parkeren binnen de ring, de toekomstige milieuzone, moeten fors stijgen naar 3,60 euro per uur. De sociale en economische effecten hiervan zijn echter groot en moeten ook meewegen, vindt de PvdA. "De ondernemer binnen de ring en de Amsterdammers die af-hankelijk zijn van de auto omdat er geen goede alternatieven zijn, mogen niet de dupe worden van een tariefsverho-ging", zegt fractievoorzitter Manon van der Garde.

Van der Garde vindt dat de nadruk meer op andere gebieden behoort te liggen. "Wij willen dat meer wordt gekeken naar maatregelen voor schonere auto’s, schoner vrachtverkeer en beter uitgewerkte alternatieven voor het openbaar vervoer." De fractie wil dat het college in de begroting alvast rekening houdt met de mogelijkheid volgend jaar te beginnen met het aanleggen van meer P&R-terreinen en het verbeteren van de fietsvoorzieningen in de stad. Het openbaar vervoer moet ook een kwaliteitsboost krijgen.

Maatregelen
Het extra hoge parkeertarief van 3,60 euro per uur in het gebied binnen de ring moet per 1 januari 2009 ingaan.