In Amsterdam blijven we naar elkaar omkijken: een begroting voor duurzame en sociale groei

19 september 2024

Vandaag presenteerde onze wethouder Hester van Buren de begroting 2025. Ondanks teruggelopen inkomsten vanuit het Rijk, is de begroting sluitend en de reserve op orde, dankzij het inzetten van de verdiencapaciteit van onze stad.

De nieuwe Amsterdamse begroting laat zien dat wij in de stad wél oog hebben voor de toekomst, in contrast met de landelijke miljoenennota die gisteren werd gepresenteerd. Waar Den Haag teruggrijpt op bezuinigingen, zet Amsterdam juist in op duurzame en sociale groei. In onze stad zijn we barmhartig en weigeren we polarisatie de boventoon te laten voeren. Met investeringen in onder andere jeugdzorg, sport, duurzaamheid en woningonderhoud laat onze stad ook zien dat wij met vertrouwen vooruit durven te kijken.

Lian Heinhuis, fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam, is blij met de koers die de stad blijft varen:  “Deze begroting laat zien dat Amsterdam durft te investeren in de toekomst. Waar het kabinet kiest voor kortetermijndenken, blijven wij als stad inzetten op de lange termijn. Wij zetten vol in op duurzame en verantwoorde groei, met extra aandacht voor onze jeugd, sociale basisvoorzieningen en een gezonde leefomgeving. In Amsterdam blijven we naar elkaar omkijken en blijven we strijden tegen polarisatie. Wij bouwen aan een stad waarin iedereen meetelt en waar solidariteit vooropstaat.”

Met een investering van €24 miljoen in de zorg van welzijns- en (jeugd)zorgaanbieders, €6 miljoen in sociale basisvoorzieningen in de stadsdelen, en €2 miljoen voor schoolzwemmen en meisjesvoetbal, kiest Amsterdam voor een inclusieve samenleving. Daarnaast is er €9 miljoen vrijgemaakt voor het kunstenplan, wat de culturele sector een broodnodige impuls geeft met de donderwolken uit Den Haag die zich hierboven samenpakken. Ook duurzaamheid blijft een speerpunt, met €15 miljoen aan structurele investeringen bovenop de al geplande incidentele €50 miljoen voor onder andere netcongestie.

Heinhuis benadrukt nogmaals hoe deze keuzes in schril contrast staan met de landelijke beleidskeuzes:  “De landelijke miljoenennota doet pijn. Maar gelukkig durven wij in Amsterdam anders te kiezen. Met onze investeringen in jeugdzorg, cultuur, en duurzaamheid geven wij een helder signaal: hier kijken we vooruit en zetten we ons in voor een stad die voor iedereen leefbaar blijft.”

Financieel woordvoerder van de PvdA Amsterdam, Farley Asruf, onderstreept de noodzaak van verantwoorde keuzes:  “Deze begroting is een sluitende begroting, met een schuldenpositie die onder controle blijft, ondanks de nodige investeringen. We dichten in onze begroting het forse gat dat door minder geld van het Rijk zou ontstaan. Dankzij de verdiencapaciteit van Amsterdam als stad, weten wij dit gelukkig op te vangen. Dat is voor veel andere gemeentes helaas niet het geval.”

Deze verdiencapaciteit wordt ook zichtbaar in de extra inkomsten die Amsterdam in deze begroting bij kan plussen. Asruf vervolgt: “We verhogen de OZB omdat dat noodzakelijk is om de stad sterk te houden, maar laten tegelijkertijd de afvalstoffenheffing voor twee jaar ongemoeid. Dat is een bewuste keuze om de lasten voor Amsterdammers beheersbaar te houden.”

Deze keuzes zorgen ervoor dat Amsterdam wendbaar en weerbaar blijft en tegenvallers kan opvangen, zonder in te boeten op sociale voorzieningen.

De volledige begroting 2025 is hier te downloaden.

Sinds dit jaar is er ook een digitaal dashboard met meer informatie over de begroting. Deze is hier te vinden.