4 april 2012

Imago jeugdzorg moet beter

Wachtlijsten in de zorg voor kinderen moeten definitief tot het verleden gaan behoren. We hebben – ondanks grote bezuinigingen door het kabinet Rutte – de kans de zorg voor het kind beter te organiseren. De gemeente Amsterdam wordt namelijk geheel zelf verantwoordelijk voor het hele jeugdzorgstelsel. Wachtlijsten wegwerken moet worden bereikt door zorg veel vroeger aan te bieden, in samenwerking met scholen en door ouders er veel meer bij te betrekken.

Ik vind het belangrijk dat het imago van de jeugdzorg verbetert. Ik heb het afgelopen jaar veel ouders gesproken die zeggen: “jeugdzorg pakt je kind af”. De angst zit er zo diep in, dat veel ouders met een grote boog om zorgvoorzieningen heen gaan, ook als het gaat om laagdrempelige opvoedadviezen in het Ouder- en Kindcentrum (consultatiebureau) gaat. Deze laagdrempelige opvoedadviezen kunnen kleine problemen vroegtijdig helpen oplossen. Bijvoorbeeld als een kind niet wil luisteren of te veel snoept.

Sociale huisarts
Ouders en kinderen met kleine problemen krijgen nu onnodig snel met Bureau Jeugdzorg te maken, omdat in het huidige systeem Bureau Jeugdzorg een indicatie moet afgeven voor zorg. Deze indicatie is onnodige bureaucratie. Veel problemen kunnen gewoon in de buurt worden opgelost en daar is helemaal geen indicatie van Bureau Jeugdzorg voor nodig. Dat is veel beter voor het kind en we besparen geld op dure zorgtrajecten. In zijn visie ‘Om het kind!’ introduceert Lodewijk Asscher de ‘sociale huisarts’, die dicht bij ouders en kind staat, en hun vertrouwen geniet. Ik vind dat een heel veelbelovend idee, dat de komende maanden verder zal worden uitgewerkt.

Het is belangrijk dat de gemeente optimaal samenwerkt met scholen. Scholen zien kinderen elke dag, en hebben een zorgplicht. Door goede samenwerking tussen scholen, Ouder- en Kindcentrum en de Sociale Huisarts kan snel samen met de ouders een zorgplan worden opgesteld.

In 2015 wordt de gemeente helemaal verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Nu is de Stadsregio nog verantwoordelijk. Op dit moment hebben we nog wel te maken met wachtlijsten. Onlangs verscheen het rapport (.pdf) van de Rekenkamer over de wachtlijsten in de jeugdzorg. De Rekenkamer concludeert dat mogelijk veel meer kinderen onverantwoord lang wachten op zorg. Dat kan leiden tot heel gevaarlijke situaties voor het kind, en is hoe dan ook slecht voor de ontwikkeling van het kind.

Goede weg ingeslagen
De komende jaren blijf ik de wachtlijsten scherp in de gaten houden. Ook tijdens het hervormingsproces ga ik scherp letten op de veiligheid van onze kinderen. We hebben met onder andere de plannen van Lodewijk Asscher een nieuwe weg ingeslagen. Nu is het een kwestie van stevig doorlopen in een rechte lijn, totdat de wachtlijsten in de jeugdzorg verdwenen zijn.