"Ik wil de Amsterdamse Renaissance realiseren"
Carolien Gehrels is wethouder voor Kunst en Cultuur, Lokale Media, Sport en Recreatie, Bedrijven, Deelnemingen en Inkoop. Hoewel ze geen ervaring heeft in de politiek en voortkomt uit het bedrijfsleven, voelt ze zich bij de PvdA thuis: “Ik ben er van overtuigd dat je het in een samenleving met elkaar moet doen.”
Gehrels studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na haar studie werkte ze bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, het communicatiebureau Podium en bij Berenschot Communicatie waar ze vanaf 2000 managing director was.
Haar doelstellingen voor de komende vier jaar zijn helder: “Ik wil de liefhebbers en de Amsterdammers nog meer trekken naar de Amsterdamse podia. Om het simpel te zeggen: de Amsterdamse Renaissance realiseren. Er gaan veel gebouwen weer open. Het geeft ons een geweldige kans om de Amsterdammer met cultuur in aanraking te brengen en om onze positie in de wereld te verbeteren. Op het gebied van muziek, fashion, design en musea zijn we echt de wereldtop en dat kunnen we nog veel beter benutten. Op het gebied van Sport wil ik meer focus aanbrengen en kijken naar de maatschappelijke functie van sport. Het is goed om te zien dat er al wel een opgaande lijn zit in sportparticipatie bij kinderen. Daarnaast ben ik als wethouder voor Bedrijven verantwoordelijk voor het GVB (Gemeentelijk Vervoer Bedrijf), het Afval Energie Bedrijf en de Dienst Stadstoezicht. Ik wil dat als gemeente zo organiseren dat bedrijven goed werk leveren maar dat ze ook goede arbeidsomstandigheden voor de medewerkers behouden.”
Hoe gaat ze die ervaring uit het bedrijfsleven gebruiken in haar politiek: “Ik denk dat het gaat om een manier van denken en kijken. Ik was bij Berenschot gewend te denken: wat wil je op de langere termijn bereiken, wat betekent dat voor de korte termijn en hoe moet je dat organiseren? Ik heb veel van dat soort processen gezien binnen verschillende organisaties dus dat is nuttige ervaring. Ik heb geleerd hoe onderhandelingen in te gaan en hoe ik vaart of juist vertraging in een proces kan krijgen.”
Onlangs kwam een alarmerend rapport van de Kunstraad naar buiten. De raad stelde dat er een financieel tekort is voor exploitatie van verschillende grote kunstinstellingen in de stad. Gehrels erkent dat het probleem groot is: “Er zijn ongeveer tien instellingen die binnenkort opengaan zoals het Rijksmuseum, het Stedelijk museum, het Nieuwe de la Mar en het vlakke vloertheater in de Stadsschouwburg. De Kunstraad heeft becijferd dat het probleem zeven tot elf miljoen euro is. In de Kunstenplancyclus leveren de instellingen een plan in voor de komende vier jaar. Dan moet je dus van tevoren een goed plan maken en duidelijk je ambities vaststellen. Als later blijkt dat er geld te kort is omdat de ambities zijn bijgesteld, moet je een politieke overweging maken of je dat als gemeente er voor over hebt. Maar ik wil dat instellingen vooraf goed naar hun ambities kijken en niet achteraf.”
De wethouder is realistisch: de grote tentoonstellingen in Parijs en Londen zijn onhaalbaar voor Amsterdam. Maar tegelijkertijd stelt Gehrels dat Amsterdam dat in haar voordeel kan gebruiken: “Amsterdamse instellingen moeten vooral getalenteerde kunstenaars trekken en laten ontwikkelen. Dat kan en die functie heeft het Stedelijk ook gehad. Dat is ook een van de redenen waarom het Concertgebouw zo groot is geworden. Daar zaten mensen die in staat waren om talenten te ontdekken. Paradiso heeft vele sterren in het begin van hun carrières de gelegenheid gegeven om daar te komen spelen. Als dat leidt tot een doorbraak in een carrière dan blijven ze je de rest van hun leven dankbaar. Je moet goede mensen hebben die dermate veel verstand van hun vak hebben dat ze talenten kunnen herkennen, erkennen en kunnen ontwikkelen. Je kunt geen grote namen inkopen, maar je moet werken met beginnende kunstenaars die kunnen doorbreken.”
Ook op het gebied van Lokale Media is Gehrels voornemens om een duidelijke visie neer te zetten: “Ik ga in het najaar een mediabeleid maken. Ik heb al een ambtswoninggesprek met mensen uit het veld uitgeschreven en dan gaan we kijken hoe we in Amsterdam onze krachten kunnen benutten. Er is in Amsterdam ontzettend veel content, culturele inhoud. AT5, Salto en Migrantentelevisie en internet spelen een belangrijke rol in de distributie, ook dankzij de glasvezelkabel en Fabchannel van Paradiso. De vraag is hoe we de kracht van Amsterdam op het gebied van content en distributie via internet en televisie verbinden.”
Carolien Gehrels wilde aanvankelijk pas in 2010 het openbaar bestuur in. Ze vond de kans op een wethouderschap echter te mooi om te laten liggen en wil nu Amsterdam “laten bruisen”. Ze is enthousiast over haar portefeuille en ook blij met haar collega’s in het College van B&W. Gehrels is verheugd dat ze voor de PvdA de stad mag besturen: “Ik ben lid sinds 2002 maar moreel al veel langer. Ik vind bij de PvdA een prettige combinatie van sterk en sociaal. Ik voel mij verbonden met een rechtvaardige solidariteit die wel prikkelt het beste uit jezelf te halen maar die niet alleen streeft naar eigenbelang en eigengewin. Ik ben er heel erg van overtuigd dat je het in een samenleving met elkaar moet doen. Ik vind dat de PvdA dat goed invult.”