15 januari 2007

'Hoofdconstructeur nu al verplichten.'

De PvdA in de Gemeenteraad en de PvdA in stadsdeel Bos & Lommer wensen niet te wachten op Haagse wetgeving en vragen een hoofdconstructeur op de Amsterdamse bouwplaatsen bij grote projecten. Daarnaast moet de vergunningverlening en toezichthoudende taak van de gemeente verbeteren door betere afstemming en samenwerking tussen centrale stad en stadsdelen. De PvdA wil ook voldoende en betere kwaliteit toezichthouders en vergunningverleners.
Hiermee reageert de PvdA op het zeer zorgvuldige en uitgebreide onderzoek van de commissie De Boer naar het Bos & Lommerplein. Hierin werd onder meer geconcludeerd dat er door de aannemer fouten zijn gemaakt en dat de gemeentelijke taken niet goed zijn georganiseerd. Het verlenen van de vergunningen en toezicht en handhaving waren onder de maat.
Bij grote bouwprojecten wordt steeds meer gewerkt met onderaannemers die deelprojecten uitvoeren. Om fouten zoals bij het Bos en Lommerplein te voorkomen beveelt de commissie De Boer een hoofdconstructeur aan. Deze functionaris, in dienst van de hoofdaannemer, moet erop toezien dat alle verschillende onderdelen van het bouwproces een sluitend geheel vormen. De PvdA wil niet wachten op wetgeving uit Den Haag, maar wil dit bij aanbestedingen van grote projecten in Amsterdam verplicht stellen.
Michiel Mulder (PvdA-gemeenteraadsfractie): “De PvdA wil beter gemeentelijk toezicht door te investeren in kwantiteit en kwaliteit van de toezichthouders en vergunningverleners.”
Erik de Groot (PvdA-fractie Bos & Lommer): “Bij complexe bouwprojecten is betere afstemming en samenwerking van belang.”
Dit kan volgens de PvdA bereikt worden door bijvoorbeeld vergunningverleners en toezichthouders van de centrale stad te detacheren bij een stadsdeel.
Verder moet wat betreft de PvdA uitgezocht worden of er andere grote projecten zijn in de stad waar zich vergelijkbare bouwfouten hebben voorgedaan.