26 maart 2009

Hoe pas je 3 tot 6000 woningen zorgvuldig in?

PVDA neemt verantwoordelijkheid en zal met een afgewogen standpunt komen.

De wereld verandert en zo verandert Amsterdam Zuidoost. De ruimtelijke inrichting moet steeds worden aangepast aan de nieuwe tijd en de nieuwe inzichten die bij die tijd horen. We vragen steeds meer ruimte voor onszelf. Tegelijkertijd willen we een school op de hoek en de winkels op loopafstand. Onze kinderen moeten over betaalbare woningen kunnen beschikken; het ;liefst bij ons in de buurt. Dat betekent dat de woningvoorraad moet worden aangepast en de open ruimte anders benut.

Zuidoost zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Niet alleen zal zij huisvesting moeten vinden voor haar eigen bewoners. Ook zal zij mee moeten werken aan de opvang van de behoefte aan woningen uit de regio. Daar ging het in de structuurvisie over en daar ging het over bij de studies die in verband met de uitwerking van de structuurvisie gemaakt moesten worden. Zuidoost zal er ook voor de toekomstige generaties moeten zijn en zal weer steeds op haar toekomstbestendigheid moeten worden getoetst en zonodig aangepast.

De lang verwachtte uitwerkingsnota “Verkenning woningbouwlocaties Amsterdam Zuidoost 2010-2030” ligt er nu en is samen met de groenblauwe visie, de woonvisie en de drevenstudie de inspraak ingegaan. En prestatie van formaat. Nu is er een integraal onderzoekspakket op basis waarvan de discussie kan worden gevoerd. Wij weten nu allemaal wat er wel en niet aan mogelijkheden voor aanvullende woningbouwlocaties zijn.

De verkenning was noodzakelijk ten gevolge van besluitvorming op Rijksniveau, provinciaal niveau, regionaal niveau en ook stedelijk niveau. Kern van beleid is dat er in de Noordvleugel tussen 2010 en 2030 een behoefte aan woningen is die de realisering van 150.000 woningen nodig maakt. In een uniek samenwerkingsverband heeft het Rijk samen met de provincies en alle betrokken gemeenten een verdeelsleutel en fasering gemaakt. Voor Amsterdam ligt er een opgave in deze periode 50.000 woningen binnenstedelijk te realiseren. Alleen op die manier kunnen we de unieke scheggenstructuur behouden, met alle landschappelijke en milieuvoordelen vandien. Het bestuur van Amsterdam Zuidoost heeft op basis van deze besluitvorming zijn verantwoordelijkheid genomen en middels de nota aangegeven wat voor mogelijkheden er zijn op het grondgebied dat direct in de invloedssfeer ligt van de deelraad.

De verkenning komt met een bandbreedte. Op het grondgebied van Amsterdam Zuidoost zijn in de periode 2010-2030 3000 tot 6000 woningen te realiseren. Bij de hoge variant zal er veel meer hoogbouw gerealiseerd moeten worden en zal dit ten koste gaan van het groen. Ga je aan de onderkant van de bandbreedte zitten dan zijn er veel meer grondgebonden woningen te realiseren.

De PvdA-fractie zal bij haar oordeel een integrale afweging maken van de 4 rapporten/visies. Als uitgangspunt voor een keuze zal de fractie zich laten leiden door de volgende voorlopige toetsingscriteria:
• Aansluiting zoeken bij bestaande bebouwing
• We gaan in de eerste plaats voor kwaliteit en niet voor kwantiteit
• Aandacht voor architectuur bij uitwerking
• Voorkeur voor maximale aantal grondgebonden. woningen
• Voorkeur voor versterking van groene wig Bijlmerpark, Centraal Park en Gaasperplaspark
• Aandacht voor voorzieningen en inpassing in de infrastructuur van met name sociaalveilige fietsroutes.

Met deze intenties zullen we de stukken bestuderen en de inspraak ingaan. Het is nu al wel duidelijk dat we met deze criteria geen opgave van 5000 woningen kunnen realiseren. Daarom willen wij de samenwerking binnen de gehele zuidoostlob stimuleren op ruimtelijk gebied. Dit gebied wordt begrensd door de Amstelscheg, de A10 en Diemerscheg. Dit integraal pakket is een uitstekende basis om gesprekken met de buren aan te gaan met als inzet te komen tot een gemeenschappelijke ruimtelijke visie.

Wij zijn blij met de opstelling van Gaaperdam Groen, die stelt zich constructief op en komt zelf met alternatieven. We willen graag in gesprek over de alternatieven die Gaasperdam Groen noemt, veel van deze alternatieven zijn al vaak op initiatief van de PvdA in gang gezet, zoals:
• bouwen op grote parkeerplaatsen, zie de studie “Over Dreven Gesproken”;
• het kantoren gebied tussen Amstel en AMC, dit gebied is al onderwerp van studie door een projectgroep van de centrale stad,
• Gooiseweg, ook hierin loopt Amsterdam Zuidoost voorop, we bouwen al aan weerskanten van de Gooiseweg. Maar is zeker een nader te onderzoeken alternatief en wordt genoemd in de woonvisie zuidoost. ”

De PvdA neemt graag deze uitgestoken hand aan en wil het gesprek aangaan. Ook met andere betrokkenen, zoals het bestuur van kinderboerderij ´t Brinkie en de zeilvereniging zullen wij gesprekken gaan voeren.

De oppositiepartijen zullen blij zijn dat er een samenhangend pakket ligt van verkenningen en visies. Daarmee kunnen immers ook zij hun politieke standpunt bepalen. Vrijwel de gehele oppositie heeft ook haar verantwoordelijkheid getoond door mee te stemmen met de PvdA-motie, waarin het Dagelijks Bestuur werd opgedragen het locatie onderzoek uit te breiden naar het hele grondgebied van Amsterdam Zuidoost, en niet te beperken tot Gaasperdam. Daarmee tonen ze de opgave van de Rijk, regio en Amsterdam serieus te nemen en constructief mee te willen denken aan het realiseren van de opgave.

Er is eigenlijk maar een oppositiepartij die helemaal geen behoefte heeft aan rapporten en visies om daarmee het gesprek aan te gaan. Die partij is OZO (voorheen Leefbaar Zuidoost), zij hebben geen structuurvisie nodig, zij hebben ook geen locatieonderzoek nodig, noch een studie naar de dreven. De grote roerganger van deze lokale eengeneratiepartij. Mart van der Wiel, zegt dat allemaal niet nodig te hebben. Hij woont immers zelf in Gaasperdam en dat is genoeg om tegen woningbouw te zijn blijkbaar.

Mart van der Wiel denkt dat met een flinke dosis demagogie en populisme andere overheden wel te overtuigen zijn van zijn standpunt. Deze houding is natuurlijk niet vol te houden. Zeker niet als zijn partij, Onafhankelijk ZuidOost (OZO) nog ambities heeft ooit bestuurlijke verantwoordelijkheid te dragen. Als OZO in een eventueel stadsdeelbestuur alle woningbouw opgaven op het bordje van de buren blijft leggen en volhardt in zijn onverzoenlijke standpunt, dan zal hij niet serieus worden genomen door de andere overheden. Sterker, de centrale stad (of de provincie, of het rijk) zal de regie overnemen en zelf een bestemmingsplan voor Gaasperdam maken. Indien dit gebeurt heeft de grote roerganger van de kleine lokale eengeneratiepartij een enorm gokspel gespeeld met als inzet het werven van kiezers in Gaasperdam en vervolgens het pleit voor die kiezers verloren. Nee dan kan je als bewoner beter bij de PvdA zijn of een van de andere partijen die wel nadenken over toekomstige generaties en over een toekomstbestendig Amsterdam Zuidoost. Een partij, die wel bereid is verschillende belangen tegen elkaar af te wegen. Die weerstand niet gebruikt gemakkelijk over te hellen, maar om gezamenlijk verder te komen.

Peter Bals
Coördinator PvdA fractie cie ROVB