17 november 2006

Hetti Willemse stemt Gerdi Verbeet

Ik stem Gerdi Verbeet. Zij staat nummer 14,een ijzersterk nummer, een vrouw met het hart op de goede plaats! Gerdi heeft zich de afgelopen vier jaar keihard ingezet voor de ouderen in ons land en daarbinnen de meest kwetsbare, namelijk de ouderen in de verpleeg- en verzorgingshuizen. Het zijn de mensen die niet meer zelf hun stem kunnen laten horen. Het zijn de mensen die keihard gewerkt hebben en voor Nederland de basis hebben gelegd. Als beschaafd land is het gewoon weg onze plicht om heel veel te investeren in een ouderenzorg en mogelijk te maken dat onze ouderen kunnen leven op een wijze die je voor jezelf ook zou wensen. Dat de zorg er is die je nodig hebt, maar vooral ook dat je een fijne eigen kamer hebt, dat je vertier (om je heen) hebt of vermaakt wordt, dat je eten krijgt niet uit een voedselfabriek, maar gewoon bereid wordt waar je bij bent. Dat je de geur van eten kunt ruiken. Dat je eten lekker is. De gewone dingen van het leven. Al die dingen heeft de regering Balkenende laten liggen. Nog steeds zijn er verouderde verpleeghuizen en vier tot zes persoonskamers. Nog steeds is er ondervoeding.

Balkenende heeft de mond vol van normen en waarden, maar aan een waardige dag voor deze groep ouderen is bitter weinig gedaan. En als je het CDA programma leest wordt het er de komende jaren alleen maar slechter op. Enorme bezuinigingen op de zorg en ook zelfs nog apart betalen voor het wonen in verpleeghuizen. Hoezo schild voor de zwakken?

Ik weet zeker dat met de PvdA, met Gerdi Verbeet en met de opgenomen grote bedragen voor de ouderenzorg in het PvdA verkiezingsprogramma dit soort zaken tot het verleden behoren.