6 november 2008

Het Woord Allochtoon

Net als veel anderen was ik verrast door de uitspraken van minister Hirsch Ballin dat het onderscheid allochtoon en autochtoon problemen met zich meebrengt. In uw artikel van maandag noemt u ook het aandeel van de PvdA-fractie in deze discussie. Deze berichtgeving klopt op een aantal punten niet.

Ten eerste heb ik in tegenstelling tot Hirsch Ballin niet gepleit voor het afschaffen van het woord allochtoon in Nederland of Amsterdam. Wel stelde ik voor het woord allochtoon niet meer te gebruiken in gemeentelijke stukken, omdat het onnodig polariserend en generaliserend werkt.

Er vallen heel veel groepen Amsterdammers onder deze noemer. Die moeten we niet op een hoop gooien. Als er een probleem is met een specifieke etnische groep, dan moeten we deze groep gewoon durven benoemen.

Ten tweede is de gemeenteraad uiteindelijk wel akkoord gegaan met het voorstel; in het aangenomen Actieplan radicalisering staat de volgende zinsnede in de maatregel over de communicatie van de gemeente: ‘In de communicatie wordt aandacht besteed aan inclusief taalgebruik (groepen in eerste instantie aanduiden als Amsterdammers en in tweede instantie – en alleen als dat relevant is – als etnische of religieuze groep)’.

Manon van der Garde is fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam