5 oktober 2009

Het Amsterdamse woningbeleid sluit niemand uit!

Wouter van Gent beweert in het Parool van 21 september dat de gemeente Amsterdam het woonbeleid gebruikt om arme woningzoekenden te weren. Daar is echter geen sprake van. Het Amsterdamse woonbeleid sluit niemand uit. Het college en de gemeenteraad hebben zich de afgelopen jaren hard gemaakt voor een stad met een gevarieerd woningaanbod voor alle inkomens, zowel voor de lage als de middeninkomensgroepen. En er is in het beleid extra aandacht besteed aan bepaalde doelgroepen, zoals grote gezinnen, studenten, jongeren, ouderen en zorgbehoevenden. Daarover zijn keiharde afspraken gemaakt met woningcorporaties en de Huurdersvereniging Amsterdam: 30% van de nieuwbouw is sociale woningbouw en 65% van de huurwoningen heeft een huur tot 520 euro. Minimaal 30% van het totale woningaanbod in Amsterdam zijn sociale woningen, ook in het centrum en op de Zuidas. Een betaalbare stad is een van de kernpunten van ons beleid. De voorraad goedkope huurwoningen blijft gehandhaafd, juist in populaire stadsdelen, zoals centrum en zuid. Niet voor niets heeft de PvdA Amsterdam zich verzet tegen de plannen voor huurliberalisatie van toenmalig minister Dekker.

Dat neemt niet weg dat we wel oog moeten hebben voor demografische en sociaal-economische ontwikkelingen in onze stad en het beleid daarop moeten aanpassen. In 2007 bestond 57% van de woningvoorraad in Amsterdam uit kleine woningen met een huur tot 394 euro en grote woningen tot 520 euro, terwijl 35% van de Amsterdammers qua inkomen tot de doelgroep van deze woningen behoort. De verwachting is dat in 2020 de goedkope woningvoorraad 33% zal zijn tegenover 21% lage inkomensgroepen in Amsterdam. Deze percentages zijn afgeleid van de demografische prognoses en de verwachte inkomensontwikkeling. De politiek moet tijdig beoordelen of de werkelijkheid niet uit de pas loopt met de verwachtingen. Daar zitten we als gemeenteraad bovenop. Dreigt de balans verkeerd uit te vallen, dan trekken we aan de bel en stellen het beleid bij. Via het woonbeleid, dat de gemeente nadrukkelijk samen met corporaties en de Huurdersvereniging Amsterdam heeft ontwikkeld, moet er beweging komen in de woningmarkt om deze meer in evenwicht te brengen met de toekomstige bevolkingssamenstelling en hun inkomenspositie. Als Van Gent daar op doelt, dan heeft hij een punt, maar dat de PvdA een klassenbeleid zou voeren voor de hogere inkomens, dat is pertinente onzin.